Siirry sisältöön

12 syytä valita Shopify verkkokauppa-alustaksi

Shopify on hyvin mietitty ja toteutettu verkkokauppa-alusta. Se hoitaa kaikki verkkokaupan toiminnallisuudet puolestasi, jolloin sinä voit keskittyä myymiseen ja kaupantekoon. Kaikki alla listatut ominaisuudet kuuluvat jokaiseen Shopify-pakettiin.

01. Verkkokaupan mobiilisovellus

Mobiilisovelluksella voit seurata myyntejä, tilastoja tai vaikka päivittää varaston tilanteen. Voit seurata myyntitapahtumia helposti reaaliajassa ja kuulla, kun rahat siirtyvät tilillesi: applikaatio ilmoittaa jokaisesta ostotapahtumasta äänimerkillä. Äänet saat toki myös pois päältä.

Shopifyta käytetään kuitenkin yleensä verkkoselaimen kautta – se on paljon selkeämpää ja nopeampaa kuin sovelluksen käyttö.

02. Erinomainen asiakaspalvelu ja yhteisö

Shopify tarjoaa sinulle täysin ilmaisen 24/7 -tuen chatissa ja sähköpostilla, mikä auttaa ratkaisemaan mahdolliset ongelmat ja mieltäsi askarruttavat kysymykset verkkokauppaasi liittyen.

Asiakaspalvelun lisäksi Shopifylla on iso, aktiivinen ja auttavainen käyttäjäyhteisö. Voit usein löytää ongelmaasi vastauksen keskustelupalstalta, koska joku muu on kysynyt jo aiemmin samasta asiasta.

03. Rajaton määrä liikennettä ja tuotteita

Kaikkiin paketteihin kuuluu rajaton määrä liikennettä. Halvimmillaan maksat verkkokaupan käytöstä 29 USD kuukaudessa – eli noin 26 € – vaikka sivustolla olisi miljoona kävijää kuukaudessa.

Jokaiseen pakettiin kuuluu myös rajaton määrä tuotteita, oli ne sitten fyysisiä tai digitaalisia. Tämä tarkoittaa sitä, ettei sinun tarvitse ostaa koskaan lisää palvelintilaa tai huolehtia rajoituksista tai yllättävistä kustannuksista. Selkeän käyttöliittymän ansiosta pystyt helposti käsittelemään isoja inventaarioita ja tuotemääriä.

Voit myös tehdä yhdestä tuotteesta useita variaatiota. Esimerkiksi jos paidasta on 50 eri värivaihtoehtoa saatavilla, voit myydä niitä ikään kuin yhtenä tuotteena.

04. Myy Facebookissa ja Instagramissa

Shopify sisältää sisäänrakennetut myyntikanavat Facebookiin, Instagramiin, Googleen ja moniin muihin palveluihin.

Shopify-verkkokauppasi voidaan integroida esimerkiksi Facebook- ja Instagram-sivuillesi, jossa ihmiset voivat selata ja ostaa tarjoamiasi tuotteita.

05. Automaattiset parannusehdotukset

Tekoälyn ohjeet ja statistiikka antavat automaattisesti parannusehdotuksia siitä, miten voisit lisätä myyntiä.

Tekoäly kertoo sinulle: “blogipostaus XXX saa paljon liikennettä, kannattaisiko lisätä postaukseen ostonappi?”.

Ostonappi on ilmainen ominaisuus, jonka avulla voit tehdä mille tahansa kauppasi tuotteelle ostonapin.

Voit siis lisätä esimerkiksi blogipostaukseen ostonapin, jota klikkaamalla asiakkaat voivat nähdä kyseisen tuotteen tuotetiedot. Näin voit antaa asiakkaille mahdollisuuden lisätä tuotteen suoraan ostoskoriin, ilman että asiakkaan tarvitsee mennä suoranaisesti itse kauppaosioon.

06. Automaattiset viestit ostoskorin hylänneille

Ostoskorin hylkäysviestit ovat viestejä, jotka lähetetään asiakkaille, jotka ovat lisänneet tuotteen ostoskoriin verkkokaupassasi, mutta eivät ole suorittaneet tilaustaan loppuun.

Ostoskorin hylkäysviestit antavat sinulle toisen mahdollisuuden saada asiakkaasi tilaamaan tuotteet. Kun asiakkaasi vie tilauksensa loppuun lähettämäsi ostoskorin hylkäysviestin ansiosta, sitä kutsutaan ostoskorin pelastamiseksi.

07. Monipuoliset tarjous- ja alennuskoodit

Kaikkiin Shopifyn paketteihiin kuuluu kattava alennuskoodijärjestelmä, jonka avulla voit tarjota:

  • Prosentuaalisia alennuksia
  • Euromääräisiä alennuksia
  • Osta X saat Y -alennuksia
  • Ilmaisen toimituksen

Voit myös kohdistaa alennukset koskemaan vain tiettyjä asiakkaita, tuotteita tai tuoteryhmiä. Sen lisäksi voit asettaa alennuksille ehtoja, kuten:

  • Automaattisen voimassaoloajan (eli alkamis- ja päättymisajankohdan)
  • Kappalemäärän, eli kuinka monta kertaa alennusta voi käyttää ennen kuin se umpeutuu automaattisesti
  • Asiakkaasi pitää ostaa yli 100 eurolla saadakseen 15 % alennuksen tilauksesta
  • Asiakkaasi pitää lisätä ostoskoriin 3 tuotetta saadakseen ilmaisen toimituksen.

Jos haluat vielä enemmän ehtoja, alennuskoodijärjestelmää voi kehittää Shopify-sovelluskaupan lisäosilla tai luomalla vaikka oman lisäosan. Shopifylla on kuitenkin jo valmiina erittäin kattava alennuskoodijärjestelmä.

08. Kattava kävijäseuranta ja analytiikka

Shopifylla on erinomainen analytiikka, jonka avulla voit seurata helposti verkkokauppasi liikennettä. Sisäänrakennetulla analytiikalla voit seurata myös:

  • Myydyimpiä tuotteita
  • Myynnin määrää liikenteen lähteen mukaan
  • Mistä maasta vierailijat tulevat
  • Mitä laitteita vierailijat käyttävät (mobiili, tabletti, pöytäkone, TV, pelikonsoli)
  • Mistä sosiaalisesta mediasta saat liikennettä
  • Suosituimpia laskeutumissivuja
  • Mainosten kautta saamaasi myyntiä.

Yllä olevia asioita voit seurata vielä tarkemmin käyttämällä erilaisia rajauksia eli filttereitä. Voit tarkastella esim. mihin kellon aikaan saat eniten myyntiä tai vierailijoita.

09. Verkkokauppablogi myynnin tueksi

Shopify-verkkokauppa taipuu erittäin hyvin bloggaamiseen. Shopifylla voit sisällyttää blogipostauksiin tuotteita helposti ostonapin avulla. Lisäämällä blogipostaukseen ostonapin, voit myydä tuotteita suoraan blogissasi!

Verkkokauppablogi mahdollistaa uusien asiakkaiden houkuttelemisen kauppaasi ja saa vierailijat viipymään kauemmin sivustolla. Voit käyttää blogia hakukoneoptimoinnin apuvälineenä, sillä se mahdollistaa hyvin laajan avainsanojen käyttömahdollisuuden.

10. Laaja valikoima maksupalveluita

Shopifyssa saat heti käyttöön kaksi kuukautta maksutonta maksupalvelua:
* Stripe: Stripen avulla saat verkkokauppaasi luotto- ja pankkikorttimaksut sekä Apple Payn.
* Paypal: Paypalin avulla voit tarjota asiakkaillesi tavan maksaa ”sähköpostiosoitteella”. Paypal on erittäin suosittu ulkomailla ja Suomessakin sen käyttö on kasvussa.

Muita saatavia maksupalveluita ovat: Paytrail (Checkout.fi yhdistyi Paytrailiin 2021), Svea Payments
Klarna, Authorize.net, BitPay, Checkout.com, Mondido, Ocean Payments, PayLane, Pinwheel Pay,
Put it on lay-buy, QuickPay.

Shopifylla saat verkkokauppaasi kaikki maksutavat, mitä voit kuvitella – kryptovaluutoista verkkopankkimaksuun ja kaikkea siltä väliltä!

11. POS (Point of Sales) eli myyntipistejärjestelmä kivijalkakauppaan

Jos sinulla on kivijalkamyymälä, voit helposti yhdistää sen verkkokauppaasi Shopify POS:n avulla.

Shopifyn POS on liitettävissä myös useisiin Suomessa käytettäviin kassajärjestelmiin ja maksupäätteisiin (Zettle, Nets, BlueCommerce).

Yhdistämällä kivijalkamyymälän verkkokauppaasi, voit tarkkailla helposti yhdestä paikasta myyntiä, inventaariota ja hallita varastoa.

Käyttääksesi Shopify POS -applikaatiota tarvitset vain Android tai iOS-laitteen, eli käytännössä tabletin tai puhelimen, jossa on Android tai iOS-käyttöjärjestelmä.

12. Jatkuva verkkokauppa-alustan kehitys

Shopify kehittää taustalla jatkuvasti verkkokauppa-alustaansa ja tuo siihen lisää ominaisuuksia ja pieniä parannuksia joka kuukausi.

Maaliskuussa 2020 Shopify lanseerasi ominaisuuden 3D-kuville, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että voit julkaista kaupassasi ”pyöritettäviä ja käännettäviä” tuotekuvia.

Lisäksi Shopifylle kehitetään jatkuvasti lisäosia, joiden avulla voit tehostaa verkkokauppasi myyntiä ja lisätä ominaisuuksia.