Siirry sisältöön

Ammattilaisen tekemä Googlen Ads -hakusanamainonta luo pohjan digimyynnille

Google Ads -mainostilin käytöstä julkaistaan päivittäin toinen toistaan perusteellisempia, Ads-tilin ominaisuuksiin perehtyneitä oppaita. Päätimme tässä artikkelissa esittää omat perustelumme sille, miksi mainontaa ei kannata tehdä itse ja miksi Google Ads -mainonta kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille.

Jos haluat yrittää enemmän, käytä aikasi oikein

Lähdemme liikkeelle ajankäytöstä. Kysymys ei ole pelkästään ajasta, joka käytetään Ads-tilin hallinointiin ja mainosten suunnitteluun, sillä yrittäjillä suurin osa ajasta kuluu Adsin uusien tilipäivitysten opiskeluun. Google uudistaa ja muuttaa mainostilin käyttöliittymän rakennetta säännöllisin väliajoin, ja todellisuudessa noin 80 % Adsiin käyttämästäsi ajasta menee Googlen erilaisten ominaisuuksien ja raportointityökalujen jatkuvaan opiskeluun. Kun illalla olit oppinut yhden asian, aamulla Google on tehnyt muutoksia kahteen. Tämä opiskelu ei näy saavuttamissasi tuloksissa millään tavalla. Se on perustyötä, joka kuuluu automaattisesti Ads-ammattilaisen palveluihin. On järkevämpää keskittyä oman osaamisen ja yrityksen kehittämiseen kuin aloittaa opiskelu, joka ei pääty koskaan.

Vuosien aikana kertynyt tieto- ja taitotaso

Ammattilaisen kokemus ja parhaiden käytäntöjen hyödyntäminen on jotain, minkä voi tarjota vain vuosia hakusanamarkkinointia tehnyt, tilien rakentamiseen perehtynyt huippuammattilainen. Yleensä ammattilainen vastaa useampien yritysten tilinhoidosta ja seurannasta, jolloin kokonaisnäkemys eri markkinoilta, toimialoilta, kilpailutilanteesta ja sesonkivaihtelusta koituu yksittäisen mainostajan eduksi. Kun yrittäjä hoitaa muun työnsä ohella hakusanamarkkinointia, rutiinit ottavat helposti vallan. Ote herpaantuu, mikä näkyy markkinoinnin tuloksissa ja kustannuksissa välittömästi.

Työkalu- ja ohjelmisto-osaaminen

Google Ads-tiliin liittyy paljon teknistä ohjelmisto-osaamista. Ammattilaiset eivät ainoastaan hallitse itse Ads-tiliä, vaan tukena käytetään erilaisia maksullisia ohjelmistoja. Sovellusten avulla kehitetään sivuston hakukoneoptimointia, jolloin niiden liikennettä tuottava vaikutus on suuri. Useiden ohjelmisto-oikeuksien ostaminen pelkästään yhdelle yritystilin ylläpitoa ajatellen olisi investointina liian kannattamaton mille tahansa yritykselle.

Kun ostat ammattilaiselta, et aloita nollasta

Hyppäät mukaan vauhdissa, ja saat heti reilusti etumatkaa omiin kilpailijoihisi! Ammattilainen kehittää ja lukee tilisi analytiikkaa sekä konversiokehitystä, raportoi ja tekee sinulle viikoittain uudet hakusanasuositukset, jotka perustuvat faktaan ja vuosien kokemukseen. Hän seuraa myös kilpailijoittesi Ads-markkinointia ja sijoittumista Googlessa. Ammattilainen pitää silmällä budjettisi toteutumista ja reagoi yleisesti kilpailutilanteen muutoksiin. Eikä siinä kaikki: ammattilainen ottaa kantaa myös analytiikkaan vaikuttaviin asioihin. Hänellä on näkemystä myös verkkosivujen tai verkkokaupan käytettävyydestä ja asiakaskokemuksesta.