Siirry sisältöön

Bränditietoisuuden rakentaminen erilaisilla sosiaalisen median alustoilla

Bränditietoisuuden rakentaminen erilaisilla sosiaalisen median alustoillaJokainen brändi tarvitsee alustan julkaisemaan päivityksiä, uutisia ja tarjouksia digitaaliselle yleisölleen. Saatat ihmetellä, mikä niistä on oikea sinulle. Oikeiden alustojen valitsemisen ei tarvitse olla vaikeaa. Itse asiassa vastaus on hyvin suoraviivainen, ja tässä artikkelissa on yhteenveto siitä, mistä aloittaa.

Ensinnäkin tarvitset selkeät tavoitteet sille, mitä haluat saavuttaa ja kenen haluat tavoittaa yleisöksi. Periaate on yksinkertainen ja sanelee, millä alustoilla kannattaa olla aktiivinen. 

Jos tavoitteena on kerätä yleisöä tuotteellesi, on olemassa muutamia alustoja, joiden avulla voit aloittaa bränditietoisuuden kasvattamisen.

YouTube

YouTube on vapaasti käytettävä videoiden suoratoisto- ja jakamisportaali, jonka avulla käyttäjät voivat ladata omaa videosisältöä sekä katsella toistensa sivustoja. ECN:n (2021) mukaan sen pitäisi olla sopiva alusta, jos haluat kerätä yleisöä, muodostaa yhteisön tai rakentaa mainetta. YouTube voi myös olla hyödyllinen työkalu SEO-ponnistelujen kehittämiseen ja ensisijainen tapa esitellä tuotteitasi tai palveluitasi.

Kuten varmaan jo tiedät, YouTube on erittäin suosittu. Alustalla on noin 2,1 miljardia aktiivista käyttäjää, minkä vuoksi voi olla aivan liian helppoa upota samanlaisuuden mereen muiden toimialasi yritysten kanssa. Siksi YouTube-sisällössä brändi-identiteetin tulee näkyä vahvasti, jotta katsojalle välittyy ainutlaatuinen ja aito kokemus. 

On myös parasta ladata sisältöä ja olla aktiivinen YouTubessa viikonloppuisin, koska silloin sivusto saa eniten liikennettä. YouTuben avulla voi parantaa hakukoneoptimointia, joten hyvä nyrkkisääntö on sisällyttää kaikenlaisia ​​avainsanoja aina videon nimestä kuvauksiin, jotta yleisö voi helposti löytää sisältösi.

Lopuksi YouTuben algoritmin kannalta parasta on pitää yllä yhtenäistä latausaikataulua.

Facebook

Facebook on edelleen suosituin sosiaalisen median alusta ja tehokas työkalu bränditietoisuuden lisäämiseen, tuotteiden ja palveluiden esittelyyn sekä asiaankuuluvan sisällön jakamiseen.

Facebookilla on hämmästyttävät 3,51 miljardia aktiivista käyttäjää eri puolilla maailmaa, mikä tekee siitä houkuttelevan valinnan valittaessa kanavaa mainossisällölle. Siitä puheen ollen, Facebookin sisältönä toimii parhaiten visuaalinen sisältö, kuten videot ja kuvat. Pidä myös mielessä, että Facebookissa videosisällöllä on tilastollisesti paras sitoutumisaste! 

Facebookiin sisältöä on parasta ladata maanantaina, perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina, minkä lisäksi voit myös jakaa yrityksesi toimialaan liittyviä julkaisuja jakaaksesi näyttökertoja.

Instagram

Toinen hieman suositumpi vaihtoehto on Instagram, joka on suunnattu Facebookia nuoremmille sukupolville. Instagram-kulttuuri tekee siitä parhaan paikan näyttää yleisölle, mitä tapahtuu kulissien takana, ja alkaa inhimillistämään yritystäsi sekä muodostamaan sidettä asiakkaittesi kanssa.

Instagramin avulla voit korostaa ja esitellä tuotteita sekä yrityselämää lyhyiden tarinoiden ja postausten avulla. Instagram voi myös toimia pääkanavana verkkonäkyvyyden rakentamiseen. Instagramissa tulee muistaa käyttää asiaankuuluvia hashtageja, ja ECN:n (2021) mukaan parhaat päivät Instagramissa julkaisemiseen ovat maanantai ja torstai.

TikTok

TikTok on uusi toimija sosiaalisen median maailmassa ja on valloittanut sen 74 miljoonalla aktiivisella käyttäjällä. TikTok todella loistaa muiden joukossa alustana, jossa sinun ei tarvitse ottaa asioita liian vakavasti, inhimillistää yritystäsi ja saa brändisi nuorempien sukupolvien tietoisuuteen. Tätä alustaa tulisi käyttää enemmän myös muiden sosiaalisten verkostojen yhteydessä, koska ihmiset jakavat sen sisältöä jatkuvasti muille alustoille.

Pinterest

Pinterest ei ole vain loistava tapa jakaa laadukkaita teräväpiirtokuvia, vaan se auttaa myös suuresti tuomaan orgaanista liikennettä verkkosivustolle ”kiinnitetyn” sisällön kautta. Sisältö voi koostua muista sosiaalisen median julkaisuistasi, verkkosivustosi sisällöstä tai tämän kaltaisista blogeista.

Pinterestillä on noin 455 miljoonaa käyttäjää, mikä tarjoaa sinulle runsaasti mahdollisuuksia luoda yhteisiä yhteisötauluja brändillesi. Sisältö julkaistaan ​​Pinterestiin parhaiten viikonloppuisin ja loppupäivän tienoilla se tuottaa tyypillisesti eniten sitoutumista (ECN, 2021).

Twitter

Twitter on paikka lyhyiden viestien lähettämiseen maailmalle. 300 merkkiä per ”twiitti” tekstiä on hyvin rajallinen määrä, joten tällä alustalla tapahtuvassa markkinoinnissa parannetaan näkyvyyttä käyttämällä suosittuja hashtageja ja kuvasisältöä. Kuva- ja videosisältö erottuu joukosta erityisesti siksi, että se luo eräänlaisen ”bannerin” yleisösi twitter-syötteisiin.

Alustaa käytetään melko usein myös kaiken kokoisten yritysten toissijaisena asiakastukikanavana. Twitterissä on paras julkaista arkipäivisin sekä aamu- että iltapäivällä.

LinkedIn

LinkedIn on loistava työkalu ammattikäyttöön ja verkostoitumiseen muiden yritysten kanssa. Sellaisenaan kohdedemografiasta riippuen sitä voidaan käyttää joko ensisijaisena keinona näkyvyyden ja mainostuksen kasvattamiseen tai keinona verkostoitua alallasi muiden yritysten ja mahdollisten kumppaneiden kanssa.

Muuten voit käyttää LinkedIniä yrityksesi kehityksen ja ilmoitusten jakamiseen sekä omaan sisältöösi, kuten blogeihin ja alan uutisiin. Paras käytäntö on tehdä julkaisuja arkisin toimistoaikoina.