Hakusanamainonta tavoittaa ostoaikeissa olevat asiakkaat.
Hakusanamainonta on hakukoneen sivuilla näkyvää maksettua mainontaa. Hakusanamainonnan tarkoitus on varmistaa, että tuotteesi ja palvelusi nousevat mahdollisimman korkealle hakutuloksissa. Hakusanamainonnan tuoma näkyvyys ei itsessään maksa mitään, sillä maksat vain, kun asiakkaasi klikkaavat mainoksesta kotisivuillesi.
Google on maailman käytetyin hakukone, jolla on Suomessa valtava 95 % markkinaosuus. Tutkimusten mukaan suomalaiset tutustuvat keskimäärin 1–2 tuotteeseen tai palveluun ennen ostopäätöksen tekoa – haluat siis varmasti, että sinun yrityksesi löytyy Googlesta heti!
Medialuotsin Google-sertifioidut mainonnan ammattilaiset vastaavat hakusanamainonnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Seuraamme vaihtuvia hakusanoja sekä klikkikohtaista tehokkuutta ja optimoimme hakusanamainontasi sen mukaan. Meiltä saat selkokielisen raportin hakusanamainonnan tuloksista. Varmistamme, että Google Ads -hakusanamainontasi budjetti käytetään osuvimpiin hakusanoihin, jotka tuottavat pienillä kustannuksilla mahdollisimman suuren määrä ostavia asiakkaita.
Hakusanamainonta muissa hakukoneissa – Microsoft Advertising eli entinen Bing-mainonta
Microsoftin omistama Bing-hakukone on oletusasetuksena kaikissa sen myymissä tietokoneissa, mikä tekee siitä maailman toiseksi suosituimman ja tärkeimmän hakukoneen. Microsoft Bingissä pääset hakukoneen ykkössivulle Googlea edullisemmin, sillä pienemmän kilpailun vuoksi maksat Bingin avainsanoista ja klikkauksista vähemmän.
Olemme tuottaneet asiakkaillemme laadukasta Bing-mainonta jo vuodesta 2010, ja olemme yksi ensimmäisiä Bing-mainontaa tehneistä digitoimistoista Suomessa. Nykyään Microsoft Advertising on tuottanut asiakkaillemme huimia tuloksia erittäin kustannustehokkailla budjeteilla. Hakusanamainonta Microsoftin hakukoneessa tarjoaa kampanjaraportointiin hyvän vertailukohdan muiden hakukoneiden rinnalle. Microsoft Advertising -mainonnan periaate on sama kuin Google Adsissa, eli asiakkaana maksat vain tuloksista.
Pyydä meiltä tarjous hakusanamainonnasta!10 usein kysyttyä kysymystä hakusanamainonnasta Google Adsissa
Mitkä olisivat sopivia avainsanoja kampanjaan?
Avainsanoja valittaessa kannattaa koettaa asettua mahdollisen googlaajan asemaan, eli miettiä, mitä potentiaalinen asiakkaasi googlaisi etsiessään ratkaisua ongelmaansa.
Avainsanojen kannattaa olla mahdollisimman tarkkoja ja tarjontaasi kuvaavia. Avainsana voi olla esimerkiksi tuote tai palvelu, jota tarjoat, ja perään voi laittaa sijainnin, jonka alueella haluat tarjontaasi mainostaa.
Valittujen avainsanojen tulee myös löytyä yrityksen verkkosivuilta, jotta potentiaalinen asiakas löytää lopulta sen, mitä hän on etsimässä.
Miksen löydä mainostani Googlesta?
Omaa mainosta ei kannata hakea googlaamalla, sillä se saattaa vaikuttaa mainoksen statistiikkaan. Mainoksen klikkausprosentti heikkenee, mikäli mainosta ei klikata. Jos klikkausprosentti menee turhan alhaiseksi, mainos saattaa lakata näkymästä kokonaan. Tämä johtuu siitä, että Googlen järjestelmä lakkaa näyttämästä mainoksia, jotka eivät sen mukaan kiinnosta sinua.
Mitä hakusanamainonnan kampanjan ylläpidossa tehdään?
Mainoskampanjan ylläpidossa kampanjan mainokset ja avainsanat tarkastetaan läpi. Ylläpidossa katsotaan, mitkä avainsanat toimivat ja mitkä eivät. Mainoksia ja avainsanoja muokataan sitten tarpeen mukaan.
Tarkistamme myös, millä sanoilla mainoksia googlataan. Poistamme ei-toivotut hakutermit, jotta ne eivät enää jatkossa kuluta budjettia.
Lisäämme myös tarvittaessa mainokseen laajennuksia, kuten puhelinnumeron, kuvia ja linkkejä verkkosivustolle.
Teemme myös Googlen ehdottamia toimenpiteitä, jotka parantavat kampanjan laatupisteitä Googlen silmissä. Näin ollen mainokset tulevat useammin näkyviin Googlen hauissa.
Mikä on konversio, conversion?
Konversioseurannan tarkoituksena on seurata mainoksen kautta tulleiden potentiaalisten asiakkaiden toivottuja tapahtumia verkkosivustolla. Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenotto; verkkokaupan tapauksessa ostoskoriin tuotteiden lisääminen tai ostotapahtumat.
Eli jos potentiaalinen asiakas päätyy verkkosivuillenne mainoksen kautta, ja täyttää tämän jälkeen esimerkiksi yhteydenottolomakkeen, on tämä toivotunlainen tapahtuma eli konversio. Konversioseurannalla voidaan siis arvioida mainoksen toimivuutta.
Kuinka uusi hakusanakampanjani on lähtenyt käyntiin?
Googlen hakusanakampanja on ensimmäisen viikon ajan oppimistilassa. Tuloksia on mielekästä tulkita ensimmäisen kuukauden jälkeen.
Tämän jälkeen voimme tarkastella Googlen avainlukuja, kuten mainosten näyttökertoja (impressions), klikkausten määrää (clicks), mainosten klikkausprosentteja (CTR, click through rate) ja mainosten keskimääräistä klikkihintaa (CPC, cost per click).
Kuinka kampanjan toimivuutta voidaan tarkastella?
Mainoksen toimivuutta voidaan tarkastella Googlen avainlukujen avulla. Seuraamme esimerkiksi mainosten näyttökertoja, klikkausten määrää, mainosten klikkausprosentteja ja mainosten keskimääräistä klikkihintaa, sekä tietenkin syntyneiden konversioiden määrää.
Miksi mainoskampanjani ei ole lähtenyt vielä käyntiin toivomallani tavalla?
Hyvin usein syynä on liian pieni budjetti, eli hakusanoista on kova kilpailu. Tästä syystä mainokset eivät yllä listan kärkeen Googlen hauissa. Joidenkin yksittäisten sanojen kohdalla klikkihinnat voivat olla niin suuria, että pienemmällä budjetilla mainos voi saada päivässä vain 1–2 klikkausta.
Voinko lisätä kuvia mainoksiini?
Hakusanamainoksiin on mahdollista lisätä pieniä kuvia mainostekstin viereen. Meille voi halutessaan lähettää kuvia mainoksiin, ja lisäämme ne sitten, kun se on mahdollista. Google antaa lisätä kuvia hakusanakampanjoihin, kun mainokset ovat olleet käynnissä ensimmäiset 90 päivää.
Voinko seurata verkkosivujeni liikennettä itse?
Verkkosivuston yleistä liikennettä ja mainoskampanjoiden toimivuutta voi seurata Google Analytics -palvelun avulla. Suosittelemme asentamaan tai päivittämään Google Analytics 4:n verkkosivujen yleistä kävijäseurantaa varten.
Tämän lisäksi tiettyjä määritettyjä tapahtumia (konversioita) voi seurata Google Tag Managerin avulla.
Mitä eroa on hakusanamainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla?
Hakusanamainonta on Googlen hakukoneessa näkyvää maksettua mainontaa. Mainokset sijaitsevat Googlessa orgaanisten tulosten ylä- ja alapuolella. Tunnistat hakumainokset myös niiden vieressä näkyvästä ”mainos”-tekstistä.
Hakukoneoptimointi taas tarkoittaa sivuston näkyvyyden parantamista hakukoneen orgaanisissa, eli maksuttomissa tuloksissa. Orgaanisen hakutuloksen sijainti määräytyy sivuston sisällön relevanssin ja laatukriteereiden perusteella.
Pyydä tarjous
Aiheesta blogissa
Referenssejä
Hautauspalvelu Toro on ulkoistanut digitaalisen markkinointinsa Medialuotsi Oy:lle.
Lue lisääPaimelan Ranch uudisti kotisivunsa ja graafisen ilmeensä yhteistyössä Medialuotsin kanssa.
Lue lisääMainostaja pääsee helposti Bingin hakusanamainonnassa ykkössivulle, sillä kilpailua on vähemmän kuin muissa hakukoneissa. Toteutamme tehokkaan Bing-mainonnan Suojaintukku.fi:lle.
Lue lisääAsiakkaalle toteutettiin Shopify -verkkokauppa ja laaja käyttöönottokoulutus.
Lue lisääMedialuotsi toteuttaa Raision kaupungille erilaisia kampanjoita omakoti- ja yritystonttien myyntiin hyvällä onnistumisprosentilla.
Lue lisääTeemme FitBalance Oy:lle Facebook- ja Google Ads -mainontaa. Mainoskampanjat ovat kasvattaneet asiakkaan verkkokaupan liikennettä sekä laittaneet uuden yrityksen markkinoinnin vauhdilla käyntiin.
Lue lisääAsiakkaalle toteutettiin kotisivut sekä Googletilinsä hallinnointi -yhteistyö.
Lue lisääTempTech.fi-sivustolle valtakunnallista mainontaa somekanavissa ja Googlessa
Lue lisää