Siirry sisältöön

Miten verkkokaupan hakukone­optimointi tehdään?

Verkkokaupan hakukone­optimoinnin tarkistuslista

1. SEO-strategia ja mahdollisuuksien kartoitus

Kaikki alkaa harkitulla SEO-strategialla, joka saa tavoitteensa yrityksesi markkinointisuunnitelmasta. Tässä vaiheessa määritellään verkkokauppasi tavoitteet, tehdään kilpailijavertailu, sovitaan budjetti, ja suunnitellaan miten projekti on kannattavinta toteuttaa.

2. Avainsanojen suunnittelu

Kartoitetaan parhaimmat avainsanat ja niiden muunnokset. Kuvaavilla hakusanoilla pyritään sijoittumaan kilpailijoita korkeammille sijoituksille hakukoneiden orgaanisissa hakutuloksissa.

Avainsanojen suunnittelussa otetaan huomioon verkkokaupan tulevaisuuden suunnitelmat, liikenteen määrä, sivuston luotettavuus, käytettävyys ja kilpailijat. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen löytää tuottavimmat avainsanat, joilla kilpailu on mahdollista ja kustannustehokasta.

3. Sivujen otsikot ja metakuvaukset (meta title ja meta description)

Verkkosivujen otsikko hakutuloksissa on ensimmäinen asia, jonka asiakas hakukoneiden tuloksissa näkee. Tästä syystä sivujen otsikot tulee olla optimoitu oikeille avainsanoille ja siten, että ne vastaavat tarkasti sivuston sisältöä. 

Metakuvaukset vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen – ne ovat noin tekstiviestin pituinen lisätieto klikattavan sinisen linkin alla. Hakukoneet käyttävät joko verkkokaupan sisällössä annettua metakuvausta tai nostavat itse valitsemaansa tekstisisältöä sivulta – tähän ei voi vaikuttaa kuin kirjoittamalla hyvä, asiakasta kiinnostava metakuvaus. Tiivistä kyseisen sivun sisältö, ja korosta klikkaukseen tai ostopäätökseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.

Kirjoita nämä kaikille tärkeille sivuille – etusivu, yhteystiedot, blogit ja muu sisältö. Nämä eivät näy verkkokauppasi sisällöissä, vain hakukonetuloksissa. 

3. Kategoriarakenne ja tuoteryhmäkuvaukset 

Kategoriat eli tuoteryhmät vaikuttavat hakukonenäkyvyyden lisäksi myös sivuston käytettävyyteen merkittävästi. Halutut avainsanat jaetaan parhaalla mahdollisella tavalla tuoteryhmiin. 

Kategoriasivut ovat verkkokaupan tärkeimpiä sivuja hakukoneoptimoinnin kannalta. Kategoriakuvauksilla sivuille lisätään kuluttajalle hyödyllistä ja hakusanoille optimoitua tekstisisältöä. Optimoimalla muutaman lauseen mittaisen kategoriakuvauksen laadukkaaseen sisältöön nostaa verkkokauppasi näkyvyyttä hakutuloksissa.

4. Tuotekuvaukset ja tuotenimet

Hakukoneoptimoitu tuotekuvaus sisältää avainsanoja ja hakulausekkeita, joilla ostajat etsivät tuotetta netistä. Käytä avainhakusanoja myös niin, että pitemmät ja tarkemmat haut (pitkän hännän hakusanat) kyseisestä tuotteesta löytyvät tekstistä. Jo tässä vaiheessa voit vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ja herättää luottamusta verkkokauppaasi kohtaan. 

Tuotenimien optimoinnissa tarkista, että ne ovat oikealla kielellä, oikeassa muodossa ja niissä on oleelliset tuotetiedot. Tuoteselaus on tehtävä mahdollisimman helpoksi käyttäjälle, ja esimerkiksi sisäinen tuotehaku toimii paremmin. Oikein nimetyt tuotteet ja palvelut löytyvät paremmin myös hakukoneiden tuloksista.

5. Linkkien rakennus

Mitä linkki ja linkitys tarkoittaa? Linkit ovat napsautuksella avattavia kohtia sivustoilla. Tuotesivulla “Voisit olla kiinnostunut myös tuotteesta X“ -kuva, josta avaamalla jatkaa selaamista toiselle tuotesivulle, on sisäinen linkki. Muiden yritysten lisäämä linkki heidän sivustollaan, esim. “maahantuojamme Suomessa: sinun.verkkokauppasiosoite.tähän.fi” on ulkoinen linkki, joka siirtää heidän käyttäjänsä sinun sivuillesi. 

Linkitykset vaikuttavat merkittävästi sivuston käytettävyyteen, liikenteeseen, verkkonäkyvyyteen ja sen luotettavuuteen hakukoneiden silmissä. Verkkokaupoissa linkkien rakennus on eniten aikaa vievin hakukoneoptimoinnin toimenpide. Sivuston sisäiset linkitykset optimoidaan käyttäjäystävällisyyden parantamiseksi, ulkoisia linkkejä hankitaan järjestelmällisesti ja luotettavilta sivustoilta. Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset suunnittelevat hyvän linkkirakenteen ja tarvittaessa kitkevät ei-haluttuja ulkoisia linkkejä – tämä vaihe on usein tehokkainta ulkoistaa.  

Tulosten analysointi ja jatkotoimenpiteet

Mittaa tulokset, analysoi, ja tarkista saavutitko tavoitteesi kohdasta 1. Totea tapahtuneet muutokset ja mieti tarpeelliset jatkotoimenpiteet.

Testaaminen ja kehittäminen ovat pääroolissa hakukoneoptimoinnissa. Kilpailluilla aloilla jatkuva verkkokaupan hakukoneoptimointi ja käyttäjäystävällisyyden kehitystyö on todellakin tarpeellista.  

Jos verkkokaupan hakukoneoptimointi kuulostaa liian tekniseltä tai aikaa vievältä, me Medialuotsilla palvelemme kaikenkokoisia verkkokauppoja hakukoneoptimoinnissa
kysy lisää!