Siirry sisältöön

Kuinka valita verkkokauppa – Shopify vs. WooCommerce

Shopify ja WooCommerce ovat kaksi tunnetuimpaa verkkokauppatoteutuksien jättiläisiä. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten molemmat alustat toimivat verkkokauppoina ja miten ne eroavat toisistaan, jotta päätös verkkokauppatekniikasta olisi helpompi tehdä yrityksesi tarpeisiin.   

Shopify on täysiverinen verkkokauppa-alusta, jolla on yli 1,000,000 käyttäjää kansainvälisesti. 

WooCommerce taas on WordPress-kotisivun liitännäinen, joka mahdollistaa perusverkkokaupan rakentamisen. 

Verkkokaupan valinnassa tulee ottaa huomioon oma taitotaso ja yrityksen tulevaisuuden kasvusuunnitelmat.  Verkkokaupan vaihtamista tulee myös miettiä, jos nykyinen alusta ei enää vastaa yrityksen tavoitteisiin.  

Alustan valinnassa tulisikin huomioida itselle tärkeät toiminnallisuudet. Parhaimmillaan verkkokauppa tehostaa myyntiä, toimii myyjien työtä helpottavana työkaluna ja lisää jopa kivijalkaliikkeen liikevaihtoa. 

Huomioi myös perusasiat kuten tyylikäs design, mielekäs navigointi, laadukkaat ja hyvät kuvat, rikkaat tuotekuvaukset, konversio-optimoitu ostoskori ja näiden asioiden muokkaus- sekä kehitysmahdollisuudet.  

Suosittelenkin lähtemään rohkeasti ja ripeästi liikkeelle, koska verkkokauppa on ennen kaikkea kokeilua. Kun kauppa käy, on työ todella palkitsevaa ja vaivatonta.

Yleisesti 

Shopify on nimenomaan verkkoliiketoimintaan luotu tehokas, luotettava ja helppokäyttöinen alusta, joka tarjoaa tyylikkäitä malleja, ominaisuuksia ja loistavan asiakastuen. Shopifylla nautit käyttöjärjestelmän helppoudesta ja mahdollisuudesta jatkuvaan kehittymiseen. Shopifyn ehdottomat vahvuudet ovat juuri alustan käyttäjäystävällisyydessä ja helppokäyttöisyydessä. 

 WooCommerce on WordPressin lisäosa, joka mahdollistaa julkaisualustan päälle rakennetun verkkokaupan. Verkkokauppa perustuu avoimeen lähdekoodiin eli asiakas saa vapaasti käyttää, kopioida, muunnella ja jaella avoimen lähdekoodin ohjelmaa – ilman lisenssimaksuja. Tämä siis tarkoittaa, että alustan lataaminen on ilmaista. Kuluja WooCommercella kertyy palvelinmaksuista, turvallisuudesta, lisäosista ja kehittämistyöstä. WooCommercella tuleekin huomioida omat taidot verkkokaupan ylläpidossa, muuten investointi voi paisua isommaksi mitä aluksi saatoit suunnitella.  

Alustojen vahvuudet  

Shopify on palveluntarjoaja, joka tarjoaa alustan mukana palvelimen ja turvallisuuden – et tarvitse erillisiä koodaustaitoja valmiin kaupan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Alusta tarjoaa 24/7-tuen ja suuren joukon suomenkielisiä kauppiasryhmiä, joista saa tarvittaessa apua ongelmien kanssa.  

Erikoisvahvuutena voidaan todeta myös hintaan kuuluva mahdollisuus myydä tuotteita suoraan Shopify-verkkokauppaan yhdistyneissä myyntikanavissa, kuten Instagram, Facebook, eBay, Messenger ja Pinterest.  

WooCommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin, tarjoten rajattomat mahdollisuudet muokata ominaisuuksia. Verkkokaupasta saa rakennettua siis juuri yrityksen itsensä näköisen. Kauppaa pystyy muokkaamaan lähes rajattomasti, kunhan koodaustaidot ovat riittävät. Käyttöliittymän käyttämiseen tarvitaan HTML- tai CSS-perustietoja.  

Mobiilikäyttö 

Yli puolet verkkokaupan liikenteestä tulee olemaan mobiililaitteilla, joten kaupan on entistä tärkeämpää olla käyttäjäystävällinen puhelimilla. Molemmat alustoista vastaavat tähän tarpeeseen. 

Shopify:n pohjat skaalautuvat automaattisesti mobiiliin. 

Myös WooCommerce skaalautuu mille tahansa laitteelle, kun koodi on koodattu mobiiliystävällisesti. Jos koodaustaidot löytyvät yrittäjältä itseltään, kaupasta voi rakentaa dynaamisen ja verkkokaupan pyörittäminen WooCommercella on mielekästä myös tulevien päivitysten jälkeen. 

Kyberturvallisuus ja tietoturva 

Shopify on maailmanlaajuisesti isännöity verkkokauppa-alusta ja siksi todella turvallinen ja luotettava. Shopify huolehtii palvelinpuolen ylläpidosta ja säätelee sitä. Se tarjoaa myös ilmaisen SSL-varmenteen ja huolehtii maksuturvallisuuden vaatimustenmukaisuudesta puolestasi. 

WooCommerce:ssa nämä asiat ostetaan ja asennetaan kaupalle erikseen. WooCommerce myös päivittää jatkuvasti virheenkorjauksia ja tietoturvaa. Kauppiaiden tarvitsee huolehtia turvallisuudesta asentamalla tarvittavat ajantasaiset laajennukset. WooCommerce-tiimi seuraa ja muuttaa koodia jatkuvasti turvallisuusuhkien minimoimiseksi. Sen lisäksi on olemassa paljon suojauslaajennuksia, jotka suojaavat verkkokauppaa hakkereilta ja virushyökkäyksiltä. WooCommerce on siis myös turvallinen, kunhan kauppias osaa päivittää tietoturvaa jatkuvasti tai maksaa koodarille kaupan kehittämisestä ja tietoturvan ylläpidosta.  

Hakukoneoptimointi eli SEO ja markkinointi 

Sekä Shopify ja WooCommerce tarjoavat mahdollisuuden tasokkaaseen SEO:hon eli hakukoneoptimointiin. Tämä on oleellinen osa verkkoliiketoimintaa, koska onnistuneella hakukoneoptimoinnilla taataan verkkokaupalle paras mahdollinen orgaaninen näkyvyys hakutuloksissa.  

Shopify tarjoaa automatisoidun sähköpostimarkkinoinnin sekä sosiaalisen median myyntikanavat: eBay, Messenger, Instagram ja Facebook. 

Myös WooCommerce tarjoaa kyseiset työkalut, jotka ovat asennettavissa erillisestä lisämaksusta. 

Verkkokauppa vaatii jatkuvaa kehitystä.  

Verkkokauppiaan työ on jatkuvaa verkkokaupan kehittämistä ja trendien seuraamista. Ei siis riitä, että kaupan pystyttää ja nostaa jalat pöydälle. Kauppiaan tulee jatkuvasti seurata verkkokaupan sekä kolmansien osapuolien analytiikasta kaupan tapahtumia. Molemmat verkkokauppa-alustat tarjoavat laajan analytiikan datan seuraamiseen. Tämä on tärkeää dataa silmällä pitäen tulevaisuuden verkkoliiketoiminnan kasvua.  

Tiedämme, että päätöksen tekeminen voi olla edelleen vaikeaa. Ladattavaan taulukkoon pdf:nä tiivistimme silmäiltäväksi tarkemmat tiedot.  

Ja meiltä voit aina kysyä lisätietoa. Neuvomme mielellämme verkkokauppa-alustan valinnassa – ota yhteyttä ja kysy lisää.