Siirry sisältöön

Mobiili tuo verkkokaupalle kasvua

Älypuhelinten vaikutus miljardien ihmisten elämään on suuri. Älypuhelin on työkalu, jolla voi tehdä monia asioita, kuten shoppailla verkkokaupoissa. Ostosten teko älypuhelimilla on lisääntynyt yksinkertaisesti siksi, että mobiililaitteiden käyttö netissä surffailuun on lisääntynyt.

Asiakkaat käyttävät mobiililaitteita ostosten tekemiseen, minkä lisäksi puhelimilla ja tableteilla vertaillaan ja tutkitaan tuotteita ennen ostamista. Arvioiden mukaan 73 % asiakkaista haluaa selata vaihtoehtoja netissä ennen ostoksen tekemistä.

Asiakkaiden tottumus mobiililaitteilla asioimiseen on kasvanut suuresti, joten sen merkitystä ei enää kannata jättää huomiotta verkkokaupan maailmassa.

Vielä 2019 oli hyvin yleistä käyttää älypuhelinta vain tuotteiden etsintään ja hintojen vertailuun, mutta lopullinen ostos tehtiin tietokoneelta. Kuitenkin vuodesta 2020 lähtien asiakkaat tekevät ostoksia verkossa useilla erilaisilla laitteilla, mukaan lukien pöytätietokone, kannettavat tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet.

Mobiiliystävällisen verkkokaupan edut
Responsiivisen suunnittelumallin mukaisesti toteutettu mobiiliystävällinen verkkokauppa houkuttelee asiakkaita sekä edistää myyntiä tarjoamalla seuraavia toiminnallisuuksia:

  • Ohjaa asiakkaita kivijalkamyymälään: Ihmiset haluavat verrata tuotteita verkossa ennen ostamista myymälässä, mikä helpottaa siirtymistä verkkokaupoista ostoksiin myymälässä.
  • Helpottaa tuotteisiin tutustumista: Mobiililaitteille sopivat tuotevideot, selkeät kuvat ja korkealaatuiset grafiikat auttavat asiakkaita tutustumaan tuotteisiin, jolloin he voivat luottavaisin mielin painaa osta-painiketta.
  • Helppokäyttöiset maksutavat: Maksut voivat olla haastavia matkapuhelimen käyttäjälle. Maksamista onkin syytä helpottaa tarjoamalla muiden maksupalveluiden lisäksi vaihtoehto mobiilimaksuun, kuten MobilePay. On myös hyvä tarjota mahdollisuus maksaa luottokortilla.
  • Mobiilimarkkinointi: Mobiiliystävällinen verkkokauppa mahdollistaa myös mobiilimarkkinoinnin, joka keskittyy tietyn yleisön tavoittamiseen älypuhelimella, tabletilla tai muulla vastaavalla laitteella verkkosivujen kautta. Mobiilimarkkinointi sisältää kaikki markkinointitoimien suunnitteluun, tuottamiseen ja toteuttamiseen liittyvät toiminnot.
  • Mobiilimarkkinoinnin merkitys: Totutusti ihmiset käyttävät tablettia tai älypuhelinta sähköpostien tai sosiaalisten verkostojen tarkistamiseen, mutta nykyään mobiililaitteita käytetään myös tuotteiden vertailuun ja ostamiseen, joten mobiilimarkkinointi ei ole enää vain vaihtoehto, se on velvollisuus.

Mobiiliystävällisyys on tärkeässä roolissa rakentamassa hyvää käyttäjäkokemusta
Hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi verkkokaupan käyttöliittymän täytyy mukautua mobiililaitteille oletusarvoisesti ilman mitään erityisiä toimia. Verkkokaupan on aina oltava valmis vastaanottamaan asiakkaita riippumatta siitä, milloin ja millä laitteilla he tulevat kauppaan.

Jokainen verkkosivusto ja verkkokauppa on erilainen, mutta soveltamalla näitä perussääntöjä varmistetaan, ettei yhtään asiakasta menetetä yksinkertaisesti siksi, että mobiilimarkkinoinnin perustekniikat jätetään huomiotta.

Shopify on sopiva verkkokauppa-alusta yritykselle, joka haluaa kasvattaa verkkokauppatoimintaansa, parantaa asiakaskokemustansa sekä kehittää kauppaansa teknisten ominaisuuksien osalta, jolloin se keskustelee ulkopuolisten järjestelmien kanssa sulavammin – suosittujen myyntikanavien ja myyntiä kiihdyttävien ominaisuuksien parempaa hyödyntämistä unohtamatta. Shopify tekee tuotteiden myymisestä verkossa mahdollisimman helppoa.

Medialuotsilla rakennamme verkkokauppoja, jotka tukevat yrityksen kasvua ja menestystä niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisessäkin ympäristössä. Meillä on kokeneita verkkokauppojen suunnittelijoita ja ymmärrämme eri verkkokauppa-alustojen toiminnallisuudet sekä vaatimukset sille, että verkkokauppa myy. Kuljemme mukanasi koko matkan lähtöpisteestä aina käyttöopastukseen asti!

Mobiiliystävällinen verkkokauppa
Mobiiliystävällinen verkkokauppa