Siirry sisältöön

Tuo yrityksesi kaikkien näkyville sosiaaliseen mediaan

Vertailussa alan jättiläiset, Facebook ja Instagram

Iso osa ihmisistä viettää valtavasti aikaa sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ja Instagramissa pitkin päivää. Somen kautta onnistuu paitsi pitkäjänteinen, brändiä rakentava markkinointi, myös tehokas suoramyynti. Asiakkaat ovat somessa – siksi yritystenkin pitää olla!

Sosiaaliseen mediaan kannattaa panostaa

Yksi sosiaalisen median vahvuuksista on, että siellä yritys tavoittaa asiakkaan vaivattomasti – ja toisin päin. Keskinäinen vuorovaikutus yritysten ja asiakkaiden välillä on noussut digikanavien välityksellä aivan uusille tasoille. Sosiaalisen median kautta yritykset tavoittavat uusia asiakkaita sekä rakentavat brändimielikuvaa myös vanhojen asiakkaiden keskuudessa. Missä liidit nykyään piilottelevat ja missä asiakkaat tekevät ostopäätöksiä? Sosiaalisessa mediassa tietenkin!

Instagram on visuaalinen brändifoorumi; Facebookissa kaikki pääsevät ääneen

Nyrkkisääntö on, että Instagram tavoittaa pääasiassa nuorempaa, alle 35-vuotiasta yleisöä, kun taas Facebookissa lymyilee myös iäkkäämpiä käyttäjiä. Molemmissa markkinointi voidaan kohdistaa tarkasti asuinpaikan, ammatin, kielen, sukupuolen ja kiinnostuksenkohteiden mukaan. Näin mainonta tehostuu valtavasti. Instagramissa yrityksen on mahdollista rakentaa erityisesti näyttävää brändiä, joka on suunnattu kuluttajille. Se tapahtuu laadukkaan sisällön ja erityisesti huippuluokan kuvien avulle. Facebookiin sen sijaan liitetään tietty rentous, yksilöllisyys ja omien mielipiteiden ilmaisuvapaus. Facebook on vahvoilla myös sellaisen informatiivisen sisällön jakamisessa, johon Instagram saattaa olla liian kevyt kanava.

Monipuoliset mainosmuodot erilaisille kohderyhmille

Julkaisujen boostaaminen onnistuu sekä Instagramissa että Facebookissa, eli rahaa vastaan julkaisuja pystyy näyttämään entistä kattavammalle kohderyhmälle. Kuva- ja videomainokset ovat somessa suosittuja, ja niitä tehdään, jaetaan ja katsotaan todella paljon. Erilaiset kokoelma- ja karusellimainokset sekä yksittäisten tapahtumien markkinointi onnistuvat tehokkaasti. Valikoimassa ovat myös mainostajille toistaiseksi hieman vieraat storymainokset, joiden suosio kasvaa tällä hetkellä nopeasti. Ne ovat suosittuja erityisesti Instagramissa, jossa niitä myös katsotaan enemmän, vaikka myös Facebook nykymuodossaan taipuu monenlaisiin storymainoksiin.

Facebook ja Instagram ovat markkinoinnin jättiläisiä nyt ja tulevaisuudessa

Mainostajan kannalta näiden kahden some-kanavan vertailussa päällimmäiseksi nousee kanavan kaupallinen hyödyntäminen. Merkitseekö tämä Facebookin kohdalla vakavoitumista ja entistäkin tiukempia mainosrajoituksia? Pitääkö Instagramin yleisön ikääntyä ja ostovoiman kasvaa? Tapahtui kanaville mitä tahansa, yksi asia on varmaa: Facebookin ja Instagramin asema sosiaalisen median markkinointijättiläisinä ei ole hetkeen katoamassa mihinkään.