Siirry sisältöön

Google Ads -mainostajantodennus – mitä teen?

Google on keväästä 2020 lähettänyt mainostaja-asiakkailleen sähköposteja, joissa pyydetään suorittamaan mainostajantodennus määräaikaan mennessä. Mitä tämä tarkoittaa ja mitä minun pitää tehdä?  

Mainostajantodennus on toimenpide, joka koskettaa kaikkia mainostajia Google Adsissa. Kyseessä ei siis ole huijaus tai henkilötietojen kalasteluyritys. Kun sinut on valittu tekemään mainostustodennus, saat Googlelta ilmoituksen sähköpostiisi. Ilmoituksen jälkeen sinulla tai yrityksesi mainoksista vastaavalla henkilöllä on 30 päivää aikaa aloittaa todennus ja sen jälkeen toiset 30 päivää viimeistellä todennus.  

Mainostajantodennus on turvallisuustoimenpide 

Näistä toimenpiteistä on mainostajille oma vaivansa, mutta todentamisen tarkoitus on taata sekä käyttäjille että mainostajille turvallinen mainosverkosto, jossa tiedetään, kuka Google-mainoksissa näkyvien tuotteiden tai palveluiden toimittaja todella on. Todentamisen jälkeen ei ole esimerkiksi mahdollista, että joku alkaisi kiusalla tehtailla mainoksia yrityksesi nimissä. 

Kuka mainostajantodennuksen tekee? 

Mainostajantodennuksen tekijän on oltava Google Ads tilin järjestelmänvalvoja. Me Medialuotsilla teemme todennuksen sellaisten asiakkaiden puolesta, joiden mainostilissä on Medialuotsin maksutiedot. Jos tilissä on asiakkaan maksutiedot pitää hänen tehdä todennus itse. Toimenpide on kuitenkin helppo, joten syytä huoleen ei ole. 

Mainostajantodennuksessa on kolme vaihetta:

  1. Ensimmäisessä vaiheessa mainostajalta kysytään tietoja yrityksestä, kuten kuka maksaa tilin mediamaksut ja kenen palveluja tai tuotteita kyseisellä tilillä mainostetaan. 
  2. Toisessa vaiheessa on vuorossa henkilöllisyyden todennus. Kaikki eivät tätä joudu tekemään, mutta Google saattaa pyytää todentamaan henkilöllisyyden voimassa olevalla henkilöllisyystodistuksella. 
  3. Kolmas vaihe, eli yritystoiminnan todentaminen on vaiheista viimeinen. Joissain tapauksissa Google saattaa pyytää todentamaan joitain yritystoimintaan liittyviä tietoja erilaisilla yritystoimintaan liittyvillä asiakirjoilla, kuten yrityksen rekisteröintitiedot. 

 

Menikö mainostajan todennuksen päivämäärä umpeen?  

Jos et aloita tai saata todennusta määrättyyn päivämäärään mennessä loppuun, et voi enää jatkaa mainostamista Googlessa. Tili kuitenkin avataan, kun olet suorittanut todennuksen. Kannattaa siis tehdä todennus ajallaan! 


Tutustu myös Googlen omiin ohjeisiin ja usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen mainostajantodennukseen:  

Usein kysyttyä mainostajantodennus-ohjelmasta