Siirry sisältöön

Tehosta verkkokauppasi myyntiä Google Shoppingin avulla

Yksi parhaista verkkokauppiaan markkinointikanavista tehokkaaseen ja dynaamiseen myynnin tehostamiseen on Google Shopping.

Mitä Google Shopping on?

Google Shopping -mainos verkkokauppasi tuotteista on mahtava oikopolku ostavan asiakkaan tietokoneen näytölle.

Tehostaa myyntiä

Kun asiakas hakee sopivilla hakusanoilla Googlesta tietoja, Google Shopping -mainokset nousevat hakutuloksiin: kuvallisessa mainoksessa näkyy yrityksesi tuote kuvineen ja hintoineen.
Houkuttelevaa Google Shopping-mainosta napsautuksella ostava asiakas päätyy suoraan verkkokauppasi tuotesivulle, josta hänen on helppo tarkistaa tuotevaihtoehdot ja ostaa haluamansa tuote. Asiakas myös jatkaa tuotteiden selailua ja lisäostoksia verkkokaupassasi.

Esittelee tuotteesi visuaalisesti

Google Shopping -ilmoitukset ovat roimasti visuaalisempi elementti kuin vanhat hakusanamainokset tai luonnolliset hakukonetulokset sinisine teksteineen. Erityisesti kovasti kilpaillussa kuluttajille suunnatussa tavarakaupassa visuaalisuudella on väliä.

Lisämyyntikanava verkkokaupallesi

Maailmalla Google Shopping on tehostanut verkkokauppojen kävijäliikennettä ja myyntiä paljon paremmin kuin vanhat tekstipohjaiset hakusanamainokset tai muu hakukonemarkkinointi (SEM, sanoista search engine marketing). Google Shopping muuttaa hakukoneet netinkäyttäjän supertavarataloksi, jossa hän voi katsoa ja selailla erilaisia tuotteita lukuisista verkkokaupoista.

Millaisille verkkokaupoille Google Shopping -mainonta sopii?

Google Shopping -kampanjoita voi käyttää verkkokauppa- ja kivijalkakauppojen tuotteiden mainostamiseen. Google Shopping sopii myös verkkosivuston tai paikallisen kaupan liikenteen kasvattamiseen, jos yrityksen kotisivuilla on olemassa tuotekatalogi, jossa on hinnat ja olennaiset tuotetiedot.

Google Shopping -mainonnan avulla pystyt näkymään osuvalla sisällöllä vielä tuotteita etsiville asiakkaille ja jo ostopäätöksen tehneille asiakkaille, jotka etsivät sopivaa kauppaa.
Shopping-mainonta soveltuu vain fyysisten tuotteiden mainostamiseen – näin ollen tätä myyntikanavaa ei voi käyttää palveluiden mainostamiseen.

Missä Google Shopping -mainoksia näkyy?

Shopping -mainokset ovat näyttävämpiä mainoksia kuin tavalliset Googlen tekstimainokset, koska niihin yhdistyy tuotetietojen lisäksi myös tuotteen kuva. Ottamalla käyttöön Shopping-mainokset yrityksesi tuotevalikoima saa reilusti lisää näkyvyyttä Googlen hakukoneessa ja saat tätä kautta enemmän myyntiä ja liidejä verkkokaupallesi.
Shopping-mainokset tulevat esiin

Googlen hakukoneen hakutulosten yläpuolella tai oikealla puolella

  • Googlen kuvahaussa
  • YouTubessa, Gmailissa ja Google Discoverissa
  • Ostokset/Shopping-välilehdellä Googlen haussa (tietyissä maissa)

Google Shopping verkkokaupalle

  1. Kauppias myy kenkiä verkkokaupassa ja käyttää Google Shopping -myyntikanavaa.
  2. Kuluttaja tekee Google-haun “sandaalit, pinkki”.
  3. Kuluttaja näkee ensimmäisenä hakutuloksissa Shopping-mainoksien kuvakarusellin, joka esittelee sandaalivalikoimaa tuotekuvineen ja hintoineen.
  4. Kuluttaja löytää tuotelistasta mielenkiintoiset sandaalit, klikkaa niiden kuvaa ja siirtyy kauppiaan sivustolle, josta sandaalit voi ostaa.

Google Shopping kivijalkamyymälään

  1. Kauppias myy jalkineita kivijalkamyymälässä ja käyttää Google Shopping -myyntikanavaa.
  2. Kuluttaja hakee Googlesta “miesten sandaalit”.
  3. Kuluttaja ensimmäisenä hakutuloksissa Shopping-mainoksien kuvakarusellin, joka esittelee miesten sandaalivalikoimaa tuotekuvineen ja hintoineen.
  4. Kuluttaja löytää tuotelistasta mieluisan näköiset sandaalit, klikkaa niiden kuvaa ja siirtyy kauppiaan sivustolle, josta hän näkee myymälän sijainnin, aukioloajan ja muut yhteystiedot.

Miksi Google Shopping?

Google Shopping on erittäin kustannustehokas tapa esitellä ostovalmiille yleisölle kauppasi tuotteita:

  • Tuotemainos tulee esiin kun asiakas etsii tuotetta Googlessa eli on jo valmiiksi kiinnostunut joko etsimään lisätietoa ja usein jopa ostamaan tuotteen.
  • Maksat vain klikeistä, kuten Googlen hakusanamainonnassa yleensäkin. Mainosnäytöt ovat siis ilmaisia.
  • Koska Shopping-mainoksessa näkyy heti tuotteen kuva, hinta ja nimi, mainosta klikkaavat ja verkkokauppaasi siirtyvät ostajat ovat jo lähtökohtaisesti aidosti kiinnostuneita tuotteen ostamisesta.
  • Koska tuotteita voi vertailla jo Googlen hakutuloksessa, Google Shopping -kampanjalla voit välttää maksamasta turhista mainoslinkeistä.
  • Shopping-mainos takaa entistä suuremman näkyvyyden, sillä käyttäjän haussa voi näkyä useampi shopping-mainos. Sen lisäksi saman haun yhteydessä voi näkyä myös hakusanamainos, jos se on määritelty samalla hakusanalle. Saat siis haun yhteydessä isomman näkyvyyden ja huomioarvon käyttäjän silmissä.

Mitä Google Shopping -mainontaan tarvitaan?

Google Shopping -mainontaa varten tarvitset

  • Tuotesyötteen (product feed) eli tietynlaisen listauksen kaikista myymistä tuotteista. Tämä tuotesyötteen pohjalta mainokset syntyvät automaattisesti. Tuotesyötteen tulee sisältää tuotteen tärkeimmät tiedot kuten tuotenimi, tuotekuva sekä hintatiedot. Syötteen laadukkuus vaikuttaa ratkaisevasti mainonnan tehokkuuteen, joten tuotesyötteen rakentaminen kannattaa jättää suosiolla ammattilaiselle!
  • Yritystilin Googlen kauppiaskeskukseen, jossa tuotesyöte otetaan käyttöön
  • Google Ads -mainostilin, johon kauppiasportaali linkitetään. Google Ads -mainostilin perustaminen on ilmaista ja pystyt tekemään siellä Shopping -mainonnan lisäksi myös tavallista hakusanamainontaa, display-mainontaa sekä YouTube-mainontaa.
  • Google Shopping -mainoskampanjan rakennetaan Google Ads -mainostilillä.

Mikä on Google Shoppingin hinta?

Google Shopping on hinnoiteltu samoin kuin perinteinen hakusanamainonta, eli maksat vain klikkauksista. Google Shopping voi muodostua hieman kalliimmaksi kuin perinteisillä tekstimainoksilla mainostaminen, mutta tämä johtuu siitä, että yleisö käyttää mainoksia eri tavoin: Google Shopping -mainoksia klikkaillaan hieman useammin kuin perinteisiä mainoksia.
Kuten kaikessa digimarkkinoinnissa, pitää Google shopping -mainoskustannukset analysoida aina suhteessa tuloksiin. Mikäli Google Shopping -mainokset ovat tuoneet yrityksellesi lisää myyntiä, ovat ne hyvä investointi!

Kun haluat tehostaa verkkokauppasi myyntiä ja palvella asiakkaitasi parhaimmalla tavalla, kysy meiltä verkkokauppasi maksetun mainonnan palveluista!