Siirry sisältöön

Miksi hakukoneet ja hakukoneoptimointi ovat tärkeitä sinun yrityksellesi

Kotisivun hakukonenäkyvyys on tärkeää sekä yritykselle että asiakkaalle. Yritys haluaa tulla löydetyksi ensimmäisten hakukonetulosten joukossa, ja käyttäjä löytää ratkaisun ongelmiinsa. Millaisella sisällöllä vastaat asiakkaan hakukoneeseen syöttämään kysymykseen niin, että sivustosi nousee kärkikahinoihin?  

Ennen muuta kotisivukehitystä yrityksen on ymmärrettävä miksi ihmiset tekevät hakuja?

“how to …” eli miksi ihmiset etsivät?

Tiedon lisäksi ihmiset etsivät nykyään matkat, ostokset, musiikkia, kuvat ja videot netistä. Perinteinen myyntisuppilo, jossa käyttäjät siirtyvät tietoisuuden pohjalta ostokseen, on vanhentumassa. Käyttäjä aloittaa ongelmanratkaisuun tähtäävillä kysymyksillä ja viihteen hauilla matkan, käyttäjäpolun, jolla tehtävä aloitetaan ja suoritetaan loppuun – vaihtelevalla reitillä ja etenemistahdilla.  Kuluttajamatkan kartoittamisella on ollut suuri merkitys hakukoneissa viime vuosikymmenen aikana. Hakukoneet ovatkin kehittyneet ymmärtämään käyttäjien aikomuksia matkan eri vaiheissa.

Hakukoneiden kehitys ja kuluttajamatka

Hakukoneiden tarkoitus on oikean sisällön tarjoaminen oikealle käyttäjälle oikeaan aikaan. Hakukonenäkyvyytesi riippuu siitä vastaako sivustosi sisältö käyttäjän kysymyksiin. Sivustossasi on kyse käyttäjän auttamisesta matkan aikana – mikä mahdollistaa sinulle vaikuttamisen kuluttajaan. 

Nykypäivän kuluttajamatka ei enää tapahdu yhdellä laitteella. Käyttäjät voivat aloittaa haun mobiililaitteellaan, jatkaa tutkimusta tabletilla tai työkoneelta, ja lopulta ostaa pöytäkoneella kotona. Myös muilla älylaitteilla käytetään yhä enemmän hakukoneita. Nykypäivän maailmassa erilaiset laitteet liittyvät toisiinsa ja osallistuvat käyttäjän koko hakukokemukseen.

Miksi hakukoneoptimointi (ja mitä se oikeastaan on)

Hakukoneoptimointi on sivustosi kannalta tekniikan ja sisällön parantamista niin, että sen näkyvyys hakukoneissa on hyvä. SEO, optimointi ja auditoinnit termeinä voivat kuulostaa kehittäjien ja kotisivun ylläpidon asialta. Tekninen hakukoneoptimointi on tehokkainta jättää backend -kehitykselle – tähtää nopeaan, eri laitteilla toimivaan sivustoon. Muista tutkia miten sivustosi käyttäytyy myös puhelimella selatessa. Jos sivustollasi on toimintoja hienoilla ominaisuuksilla, testaa että ne toimivat eri hakukoneilla ja laitteilla.

Sivustosi käyttäjäystävällisyyteen voit vaikuttaa itse sisällön hakukoneoptimoinnilla. Kun tiedät mihin asiakkaiden kysymyksiin ja tiedonhakuihin voit vastata, rakenna sisältö tämän ympärille kuluttajaystävällisesti. 

Hyvä sisältö keskittyy:

  • Ostajasi ymmärtämiseen
  • Tietoihin perustuviin oivalluksiin
  • Yrityksesi sisältöstrategiaan ja myyntitavoitteisiin.

Hyvä sisältö houkuttaa, sitouttaa, ja ohjaa asiakkaasi haluamiisi toimenpiteisiin. Kaikkiin kolmeen vaiheeseen tarvitset erilaista materiaalia.

Hyvä  hakukoneoptimointi auttaa myös seuraavissa asioissa:

  • Teknisissä ongelmissa, esim. jos sisältö on näkymätöntä hakukoneille
  • Integroimaan sosiaalisen median, sisällöt, mainonnan, käyttökokemuksen ja analytiikan
  • Nopeuttamaan sivustoasi.

Hakukoneoptimointi kilpailutilanteessa ja sivustouudistuksessa

Hyvä SEO-ammattilainen ottaa huomioon myös kilpailutilanteen. Tiedätkö mitä muita vaihtoehtoja markkinoilla on ja mitä ratkaisuja he voivat tarjota asiakkaillesi, jos et löydy hakutuloksissa?

Verkkosivustojen muutokset – uudet sivustot ja sisällönhallintajärjestelmät – vaikuttavat käyttäjäkokemukseen ja hakukoneoptimointiin. Sisällytä hakukoneoptimointi työtehtäväksi jo etukäteen, niin voit sekä säilyttää ja myös parantaa hakukonenäkyvyyttäsi muutostilanteissa.

Joten miksi haku on tärkeää?

Koska käyttäjät tekevät haut, ja vain käyttäjillä on merkitystä hakukoneille. SEO-ammattilaiset havainnoivat jatkuvasti uusia hakumuotoiluja, uusia laitteita joilla hakuja tehdään, ja uudentyyppisiä hakuja (kuten puhehaut tai älyjääkaapin tekemät haut). Yksi asia pysyy vakiona: ihmiset etsivät tietoa. Ihmiset ratkaisevat ongelmia ja suorittavat tehtäviä, joihin liittyy jonkinlainen haku. Tämän käyttäjämatkan päässä ongelma on poistunut, joten varmista että sinun palvelusi löytyvät auttavalla sisällöllä oikeassa matkan vaiheessa asiakkaillesi.  

Hakukoneoptimointi yhdistää yrityksesi kehitys- ja tietoarkkitehtuurin, käyttökokemuksen, sisältöstrategian, markkinoinnin, sosiaalisen median ja maksullisen median tehtäviä. Parhaimmillaan SEO toimii hakukoneille ja käyttäjille. 

Tarvittaessa me Medialuotsilla autamme sivustosi hakukoneoptimoinnin ja SEO-auditoinnin palveluissa – kysy lisää!