Siirry sisältöön

Menestystarina: Medialuotsi löytää liiketoiminnalle reitin olosuhteista piittaamatta

Kahden miehen ystävyydestä ja käytetyistä konttoritarvikkeista sai alkunsa Medialuotsi. 16 vuoden aikana olemme kasvaneet yhdeksi suurimmista digimarkkinointiin erikoistuneista toimistoista Suomessa. Yritys työllistää nykyään yli 70 ihmistä.

Vuonna 2005 Jari Laaksonen ja Sami Lahtinen löivät kättä päälle ja tekivät sopimuksen ystävyydestä ja siitä, että periksi ei anneta, kun yritystoimintaan ryhdytään. Nimipäätös saapui PRH:lta, ja yhteisestä yrityksestä tuli Medialuotsi Oy.

– Halusimme jo alussa palvelle asiakkaitamme laadulla ja osaamisella. Olemme ammattilaisen asialla, Jari sanoo.

Medialuotsilla oli muitakin päämääriä, joista osa kiteytyi vasta matkan varrella. Yrityksestä tulisi yksi Suomen johtavista digitoimistoista. Sinne olisi mukava tulla töihin ja kun vaikeuksia tulisi, ne voitettaisiin yhdessä.

Ensimmäiset kalusteet Helsingin konttorille saatiin käytettyinä. Sami istui toisen puhki kuluttamassa toimistotuolissa, valmiina aloittamaan työt, puhelin edessään. Silloin ei vielä ollut tietoa siitä mihin seuraavat viikot, kuukaudet ja lopulta vuodet veisivät, ja millaisiin testeihin miehet laitettaisiin. Sami veti syvään henkeä ja nosti luurin korvalleen.

”Kun ensimmäisen kerran otin luurin käteen, en olisi uskonut, että olemme tässä nyt.”
– Sami Lahtinen, Medialuotsin toimitusjohtaja

Medialuotsi on yhtä kuin työntekijänsä

Tänään Medialuotsi on enemmän kuin mitä siltä osattiin odottaa. Kuudentoista vuoden jälkeen meillä on kolme konttoria eri puolilla Suomea. Helsingin myyntikonttori avattiin 2005, Tampereen myyntikonttori 2007 ja Turun myyntikonttori 2012. Yrityksen toiminta kattaa laajan skaalan digitaalisen markkinoinnin osa-alueita aina hakusanaoptimoinnista videoiden tuottamiseen. Liikevaihto ylitti yhdeksän miljoonan rajapyykin viimeisimmällä tilikaudella.

Työtuolit ostetaan nykyään uusina.

Puhuessaan yrityksensä kasvutarinasta Jari ja Sami kiittävät yhteen ääneen kaikkia kasvun mahdollistaneita työntekijöitä 16 vuoden aikana. Avoin, luottavainen ilmapiiri ja uusien myyjien laadukas kouluttaminen ei ole ollut sattumaa. Myyjät on opetettu ajattelemaan asiakkaan parasta, minkä varaan liiketoimintaa on ollut hyvä rakentaa. Moni työntekijöistä on kasvanut ja kehittynyt omaan asemaansa yhtiön mukana, ja he ovat ottaneet oman vastuunsa yrityksen menestyksestä.

– On ollut ilo seurata, miten työntekijät ovat kehittyneet. Heidän työnsä laatu ja tulos kertovat lujasta ammattitaidosta. Esimerkiksi esihenkilöt ovat aina ajan hermolla ja johtavat yritystä itsenäisesti, Jari sanoo.

– Voimme aina luottaa siihen, että he hoitavat omat tonttinsa, Sami lisää.

Ei YT-neuvotteluja keväällä 2020

”Lunta tulee joskus tupaan, mutta periksi ei saa antaa.”
– Jari Laaksonen, Medialuotsin hallituksen puheenjohtaja

Vastoinkäymisiltä ei tietenkään ole vältytty mutta niihin on osattu asennoitua etukäteen.

Yli 70 työntekijän yrityksessä vuosi 2020 olisi voinut olla synkkä, mutta periksi ei annettu. Irtisanomisia tai YT-neuvotteluja emme toteuttaneet. Medialuotsi jatkaa kasvuaan ja kehittymistään, sillä nopeasti muuttuvassa digimarkkinoinnin maailmassa pysyy mukana vain muuttumalla itsekin nopeasti. Nopea reagointikyky on olennainen osa menestystarinaamme.

Kaikki, mitä Medialuotsissa tehdään, tähtää asiakasyritysten menestymisen vauhdittamiseen. Asiakaslähtöisyys sekä pitkät asiakkuudet ovat aina määritelleet sen, miten me Medialuotsissa toimimme. Siksi katseet pidetään tiukasti osaamisen ja työkalujen kehittämisessä.

Vuodet ovat olleet värikkäitä, mutta Jari ja Sami istuvat edelleen samalla puolella pöytää. Ystävyys ja päätös periksiantamattomuudesta ovat kestäneet kuudentoista vuoden koettelemukset. Erimielisyydet on aina käsitelty pois tieltä. Jari ja Sami allekirjoittavat alkutaipaleensa ajatukset yhä tänäkin päivänä ja syy on selvä.

– Moni yritys on kaatunut yrittäjien välisiin kiistoihin. Kun lähdimme yhteistyöhön, löimme kättä päälle, ettei meille käy niin, Sami sanoo.

– Asiat voi riidellä mutta miehet eivät, Jari lisää.

Digimarkkinoinnin maailma muuttuu, Medialuotsi pysyy

Alati uusia aluevaltauksia digimarkkinoinnin kentällä tekevässä yrityksessä kehitysaskeleet ovat arkipäivää. Merkittäviä virstanpylväitä Medialuotsin historiaan mahtuu monia. Google Adwords (nykyään Google Ads) astui mukaan kuvioihin yrityksen alkutaipaleella, ja sen varaan rakennettiin yhtiön nykyinen toimintamalli.

Kuukausilaskutukseen siirtymistä 2013 edelsi rankka vuosi, eivätkä pankit uskoneet yrityksen kehittämään laskutusmalliin. Jari ja Sami olivat kuitenkin varmoja siitä, että myynti lähtisi nousuun eivätkä suostuneet antamaan periksi. Sitkeys kannatti. Rahoittaja löytyi lopulta SVEA-yhtiöstä ja firman myynti ja kasvu lähtivät nousukiitoon.

– Kiitokset Svealle, joka ainoana uskoi meihin pankkikriisin jälkeen, Sami sanoo.

Medialuotsista löytyy visiot myös tulevaisuuteen. Liiketoiminta laajenee palvelinbisnekseen ja yrityksessä panostamme yhä vahvasti henkilöstön osaamiseen – sekä tietysti entistä syvempiin asiakassuhteisiin. Medialuotsilla tietdämme voivamme auttaa asiakasyrityksiämme parhaiten kun yhteistyö on ammattitaitoista.