Siirry sisältöön

Koronan vaikutukset vuoden 2020 digimarkkinointiin

IAB julkaisi 29.01.2021 vuoden 2020 mediamainonnan tilastot. Pitkälti koronapandemiasta johtuen, mediamainonnan kokonaispotti laski -11,3 prosenttia ollen 1,1 miljardia euroa. Koronan aiheuttama digiloikka näkyi kuitenkin siinä, että verkkomainonnan osuus kasvoi 2,2 prosenttia eli entistä suurempi osa mediapanostuksista suuntautuu digimarkkinointiin ja sekös meitä luotsilaisia hymyilyttää. [1]

Toki korona on vaikuttanut myös verkkomainontaan negatiivisesti. Ennen koronapandemiaa vuoden 2020 kasvuksi veikkailtiin 11 prosenttia ja kun vuonna 2019 kasvu oli 9,1 prosenttia [2], niin 2,2 prosentin kasvu on vähän. Tässä on kuitenkin huomioitava, että toisella kvartaalilla myös digimarkkinointi kyykkäsi pahasti 18 % [4]. Tämä kertoo siitä, että muilla neljänneksillä kasvu on ollut varsin hurjaa.

Suurimmat kasvajat

Some-mainonta kasvoi, 8,4 prosenttia ja hakumainonta 4,7 prosenttia. Tämä ei yllättänyt allekirjoittanutta sillä nämä osa-alueet ovat jo vuosia olleet suurimmat kasvajat, enkä usko, että vuosi 2021 tulee tekemään tähän poikkeusta. Sanoisin, jopa että vauhti kiihtyy, koska evästeisiin liittyvä murros ei tule vaikuttamaan näihin kanaviin niin paljoa, mitä se vaikuttaa moneen muuhun kanavaan.

Kakku kasvaa

Suomi on ollut jälkijunassa mediamyynnin siirtymisessä digiin. Monessa Euroopan maassa on jo aikaa sitten ylitetty se vaihe, jossa digimarkkinan osuus on yli 50 % kaikesta mediamainonnasta. Digiloikan johdosta Suomikin pääsee lähelle tuota rajapyykkiä, sillä verkkomainonnan osuus oli vuonna 2020 jo 47 %, kun vielä vuona 2018 osuus oli 34 % [3].

Olen aina ihmetellyt Suomen hitautta mediamainonnan siirtymisessä digiin. Suomea on kuitenkin pidetty digitaalisten palveluiden edellä kävijänä monessa suhteessa ja median käytöstäkin iso osa suuntautuu verkkoon. Ehkä tämä hitaus on syvemmällä geeneissämme, sillä olemmehan varsin varovaista monessa suhteessa.

Verkkokaupat

Ehkä isoin koronan aiheuttama muutos toimialalla lienee verkkokauppojen määrän kasvu. Suomeen syntyi keväällä 2020 yli tuhat uutta verkkokauppaa ja vauhti näyttää kiihtyvän. Olemme omassa toiminnassammekin huomanneet verkkokaupan kysynnän räjähdysmäisen kasvun ja etenkin Shopify-verkkokauppojen kysyntä on kasvanut huomattavasti. Shopify- tekijöillämme onkin ollut kädet täynnä töitä ja välillä olemme joutuneet rajoittamaan myyntiä. Olemme kuitenkin saaneet toimintaa tehostettua ja verkkokauppoja myydään tällä hetkellä kiihtyvään tahtiin.

Koronan kiihdytti vääjäämätöntä

Itse koen, että korona on vain kiihdyttänyt sitä kehitystä, joka on ollut tulossa muutenkin. Kivijalkakaupat ovat jo aiemmin siirtyneet verkkoon, painetut mainokset ovat muuttuneet bannereiksi ja televisiotakin katsotaan koko ajan enemmän lähetysajan ulkopuolella. Tämän hetken kiihtymisvauhti on kuitenkin olla hurjaa ja sitä kuvaa hyvin se, että syksyn aikana digimarkkinoinnin osuus on kasvanut samassa suhteessa, kun tasaisen vauhdin asteikolla olisi tapahtunut yhdeksässä vuodessa.

Tuotantojohtajan ennustukset

Veikkaan, että digimarkkinointi tulee kasvamaan reippaasti myös vuonna 2021. Viime vuoden verkkokauppojen määrän kasvu tulee näkymään digimainonnan panostuksissa merkittävästi. Lisäksi uskon, että kevään kuntavaalit tulevat tekemään varsin ison loikan digimarkkinan kasvuun. Vaalitapahtumat tullaan järjestämään pääosin verkossa, joten myös niiden mainonta tulee painottumaan verkkoon. Jo nyt näkyy varsin paljon vaalimainontaa verkossa ja mitä lähemmäksi huhtikuuta mennään, niin vauhti kiihtyy entisestään.

Ennustan myös, että verkkokauppojen määrä tulee kasvamaan vähintään samaa vauhtia, mitä viime vuonna näimme. Myös verkkokauppojen myynti tulee kasvamaan. Amazon avasi jo Ruotsiin verkkokaupan ja on vain ajan kysymys, kun he rantautuvat Suomeen. Amazonin tulo tulee kehittämään koko verkkokauppa markkinaa. Muidenkin verkkokauppojen on nostettava palvelu lähelle Amazonin tasoa. Tämä tarkoittaa lyhempiä toimitusaikoja, helpompaa ostamista ja parempaa palvelua. Kun verkkokauppojen ostokokemus paranee, tulee se lisäämään automaattisesti myös verkkokauppojen myyntiä.

Me laitamme Medialuotsilla turvavyöt kiinni ja kaasun pohjaan. Tähän formulaan kannattaa lähteä mukaan!

 

Lähteet:
[1] IAB – Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 – verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta. 29.01.2021 URL: https://www.iab.fi/uutiset-blogi/verkkomainonta-kasvoi-22-haastavassa-tilanteessa-2020-verkkomainonta-jo-lahes-puolet-koko-mainoskakusta.html
[2] IAB – Verkkomainonta lähes 10% kasvussa vuonna 2019. 06.02.2020 URL: https://www.iab.fi/uutiset-blogi/uutiset-ja-tiedotteet/verkkomainonta-lahes-10-kasvussa-vuonna-2019.html
[3] IAB – Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018. 01.02.2019 URL: https://www.iab.fi/uutiset-blogi/uutiset-ja-tiedotteet/digimainontaan-panostettiin-421-miljoonaa-euroa-vuonna-2018
[4] IAB – Verkkomainonta lähes 18 % laskussa vuoden toisella kvartaalilla URL: https://www.iab.fi/uutiset-blogi/kvartaalitiedotteet/verkkomainonta-lahes-18-laskussa-vuoden-toisella-kvartaalilla.html