Siirry sisältöön

Sosiaalinen media vuonna 2021

Nyt kun vuoden 2020 pölyt on viimeistään karistettu jaloista, on korkea aika siirtää katseet kohti tätä vuotta ja tehdä katsaus sosiaaliseen mediaan sekä sen trendeihin vuonna 2021. Siinä missä monet vuonna 2020 pinnalla olleet trendit saivat jatkosopimuksen myös tälle vuodelle, on mukaan tulossa myös uusia trendejä, osa jo nyt enenevissä määrin nähtävillä ja osa ehkä vasta pilkkeenä silmäkulmassa. Pysyäkseen mukana somemaailman pyörteissä, on suositeltavaa tutustua myös vuoden 2021 somen tärkeimpiin kulmakiviin– mitkä asiat tulisi olla kunnossa ja miten ne saadaan käytännössä toteutettua?

Koronapandemia toi mukanaan loikan yhteisöpalveluiden käytössä

Koronapandemian aikana loikattiin 61 prosentista jopa 69 prosenttiin yhteisöpalveluiden käyttäjiä, sosiaalisen kanssakäymisen siirtyessä enemmän yhteisöpalveluihin. Yhteisöpalveluiden vuosia kestänyt kärkikolmikko Facebook, WhatsApp ja Instagram tuntuvat pitävän edelleen vuonna 2021 paikkansa palkintopalleilla. Siinä missä koko väestön käytössä kärkikolmikko menee edellä mainitussa järjestyksessä, nuorten keskuudessa 1. paikkaa pitää Instagram, ja sitä seuraavat WhatsApp sekä Snapchat. Facebook komeilee tuossa listauksessa neljäntenä.

Näitä tilastoja tarkastellessa onkin hyvä ottaa mietintään, onko paljon puhutut uudet kanavat sittenkään välttämättä relevantteja, vai löytyykö yrityksesi kohderyhmä kuitenkin tutuista ja turvallisista palveluista? Entäpä onko tarpeellista olla näkyvillä kaikissa erilaisissa kanavissa? Tai riittääkö ylipäätään resurssit ylläpitämään useampaa eri kanavaa tavalla, josta olisi myös hyötyä yritykselle? – Jep, jo tässä kohtaa pää saattaa helposti mennä pyörälle.

No mitä ne trendit sitten vuonna 2021 oikein on?

Yhä edelleen vuonna 2021 muun muassa vastuullisuus ja vuorovaikutus ovat isossa osassa sosiaalisen median kanssakäymistä. Sisällöissä puolestaan trendaavat videot, mutta myös monipuolisuus ja ennen kaikkea visuaalisuus. Jos haluat mukaan videogeimeihin, nyt kannattaa viimeistään opetella käyttämään TikTokia tai Instagramissa yhä enemmän näkyvää Reelsiä. Monipuolista sisältöäsi kertomalla tarinaa videoin ja kuvakarusellein. Vuorovaikutusta taas pääset luomaan ennen kaikkea osallistavilla postauksilla, mutta myös koukuttavalla ja sitouttavalla sisällöllä. Muistathan olla myös itse aktiivinen vuorovaikuttaja, etkä vain odota saavasi tykkäyksiä ja seuraajia?

Mikä sitten on uutta, tai ainakin lisääntyvää sosiaalisessa mediassa tänä vuonna? Tärkeimpänä trendinä ja kulmakivenä, johon itsekin haluamme vuonna 2021 kannustaa, on verkkokaupan parempi esiin tuominen, ostamisen helpottaminen ja uudelleenmarkkinoinnin lisääminen somessa. Ostaminen siirtyy entistä enemmän verkkoon ja sosiaalisen median kärkipalveluihin on saatavilla monia jo hyväksi todettuja uudelleenmarkkinointimahdollisuuksia. Ovathan uudelleenmarkkinointikampanjat jo nyt yksi meidänkin ostetuimpia tuotteitamme.

Varmasti meiltä keneltäkään somessa enemmän aikaa viettävältä ei ole jäänyt myöskään huomaamatta, että vaikuttajayhteistyöt lisääntyvät ja monipuolistuvat vauhdilla. Vaikuttajayhteistyöt ovat olleet osana markkinointia jo pitkään, mutta nyt yhteistyöt monipuolistuvat ja yhä useampi yritys tekee vaikuttajien kanssa pidempiä yhteistyödiilejä ja osallistaa vaikuttajia myös yrityksensä toimintaan.

Eri kanavien, vaikuttajien, algoritmien, trendien ja muiden seassa tasapainottelu voi ymmärrettävästi tuntua hankalalta ja sosiaalisen median ylläpitäminen vie ihan oman aikansa ja panostuksensa. Medialuotsilla löydämme varmasti avaimia ylläpitämisen helpottamiseksi. 😊

-Tiia-Maria