Siirry sisältöön

Tekninen hakukoneoptimointi

3 kohdan edistynyt tarkistuslista kotisivun hakukone­optimointiin 

Kun osaat jo hakukoneoptimoinnin perusteet, voit edetä teknisempään kotisivun optimointiin. Tässä blogissa käsittelemme linkit ja jatkuvan kehityksen työtehtäviä.

Hakukoneoptimointi on tehokkaimmillaan jatkuva prosessi. Asiakkaasi arvostavat parhainta, viihdyttävintä sisältöä ja toimivia kotisivuja, eli varaudu muutokseen ja jatkuvaan kehitykseen. Kun sisältö ja hakukoneille kirjoitetut kuvaukset ovat kunnossa, etene seuraavasti. 

1. Linkitä sisäisesti ja ulkoisesti.

Verkkosivujen linkki tarkoittaa sitä miten ohjaat liikennettä sivustollasi. Etusivulla “Katso palvelumme” -toiminto on linkki etusivulta Palvelut-sivullesi, ja se on sisäinen linkki. Muiden yritysten lisäämä linkki heidän sivustollaan, esim. “tuotteita x, y ja z löydät täältä: www.sinun.sivustonosoite.tähän.fi” on ulkoinen linkki, joka ohjaa heidän käyttäjät sivuillesi.

Sisäiset linkit vaikuttavat merkittävästi sivuston käytettävyyteen ja liikenteeseen, eli miten asiakkaasi liikkuvat sivustollasi. Sisäisellä linkkirakenteella ohjaat käyttäjää löytämään haluamansa sivustollasi – kun he ovat tutkineet palvelujasi, ohjaa heidät yhteystietoihin tai yhteydenottolomakkeeseen. Voitko esitellä vielä muita kiinnostavia sisältöjä, blogeja, videoita tai kuvia sivustollasi? Pistä ne linkkeinä sisältöön.  

Ulkoiset linkit rakentavat sivustosi verkkonäkyvyyttä ja luotettavuutta hakukoneiden algoritmien silmissä. Kun alat rakentaa, eli hankkia, ulkoisia linkkejä, liity hyvälaatuisiin yrityshakemistoihin, paikallisiin yrittäjälistoihin, oman alasi palveluntuottajiin, ja niin edelleen. Pyydä yhteistyökumppaneita lisäämään referensseihin kotisivustosi. Laatu korvaa määrän: tähtää toimimaan luotettavien ulkoisten linkittäjien kanssa. 

Linkkirakennetta voit tutkia netistä löytyvillä SEO-auditointityökaluilla (englanninkielisiä), joista voit ottaa käyttöön ilmaisia kokeilujaksoja. Linkkien rakennus ja kehitys on vaativin osuus hakukoneoptimoinnissa, myös aikaa vievin.

Vinkki: Muut teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteet, joita saat auditointityökaluista, suosittelemme jättämään kotisivustosi ylläpidolle tai ulkoiselle SEO-tiimille. Latausnopeuden trimmaaminen, indeksointiin vaikuttava robots.txt-tiedosto ja sivujen uudelleenohjaukset kannattaa jättää osaaviin käsiin.

2. Tutki tulokset, päätä jatkotoimenpiteet

Sisältö- ja teknisen hakukoneoptimoinnin jälkeen tarkista saavutitko tavoitteesi, ja arvioi sen pohjalta tarpeelliset jatkotoimenpiteet.

Hakukoneoptimointia voi tehdä kevyesti tarpeen mukaan silloin tällöin tai sivu kerrallaan, kilpaillulla markkinalla jatkuvasti ja ensisijaisena työnä.

3. Uudestaan – eli kun haluat testata ja kehittää sivustoasi

Kun pääset hakukoneoptimoinnin hyötyjen makuun, kotisivun testaaminen ja kehittäminen on jatkuvaa mittaamista. Aseta tavoitteet, tee päätös toimenpiteistä sisältö- ja tekniselle hakukoneoptimoinnille, toteuta testit, ja löydä tulokset. Löydät tuottavampia avainsanoja, toimivia käytäntöjä kotisivuilla, asiakkaitasi kiinnostavia sisältöjä, ja niin edelleen. 

Vinkkimme tässä asiassa: tee yksi muutos kerrallaan määritellyllä ajanjaksolla, ja vertaa tulosta aiempaan tietoon. Jos teet monta muutosta yhtä aikaa, et voi päätellä luotettavasti mikä muutos tuotti haluamasi tuloksen. Jos esimerkiksi tavoittelet enemmän yhteydenottoja, teetkin kaksi parannusta: lisäät yhteydenottolomakkeen linkin useammille sivuille sekä yksinkertaistat lomakkeen täyttöä. Kun saat tavoitteesi mukaan enemmän yhteydenottoja, et voi päätellä kummasta muutos johtui. Testaa niin, että saat selkeät tulokset.  Näistä muodostat hyvät toimenpiteet, joita otat käyttöön jatkossa muualla sivustolla. 

Hauskaa hakukoneoptimointia!

Tarvittaessa me Medialuotsin SEO-ammattilaiset palvelemme kaikenkokoisia yrityksiä sisällön ja teknisen hakukoneoptimoinnissa, erikokoisille sivustoille räätälöityinä paketteina. Ota yhteyttä jos voimme auttaa sinua ja yritystäsi.