Siirry sisältöön

3 kohdan tarkistuslista kotisivun hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointi tarkoittaa kotisivullesi hakukonenäkyvyyden parantamista ja käyttäjäystävällistä – eli asiakkaillesi räätälöityä – kotisivujen kehitystä. 

Miksi hakukoneoptimoida kotisivu? Tässä aiemmassa blogissamme aihetta on avattu tarkemmin.  

Ja nyt asiaan: tässä 3 kohdan tarkistuslista kotisivun hakukoneoptimointiin! Etene järjestyksessä, tee tehtävät huolella, ja kun saat haluamasi tulokset, nauti hyvästä työstä.

1. Suunnittele avainsanat.

Millä sanoilla haluat tulla löydetyksi hakukoneissa? Miten kuvailet yritystäsi ostavalle asiakkaallesi? Millaisia kysymyksiä tai ongelmia saat yhteydenotoissa? Etsi kuvaavat hakusanat (eli 1-4 sanan haut, esimerkiksi “järviristeilyt”, “lattiaremontti Turku”, “mistä ostaa partiohuivi”, “manolo blahnik kengät jälleenmyyjä”), niiden muunnokset ja synonyymit. 

Tähtää määrällisesti noin 5-100 hakusanan tarkasteluun kerrallaan. Mieti tuottavimmat avainsanat, joilla saat näkyvyyttä ja myyntiä. Haluat sivustollesi asiakkaasi, et kaikkia internetin käyttäjiä. Silloin kilpailu hyvistä sijoituksista valitsemillasi hakusanoilla on mahdollista ja kustannustehokasta.

2. Tarkista sivujen sisältö.

Sivustosi eri sivujen tulee vastata eri kysymyksiin: etusivu toivottaa tervetulleeksi kotisivulle, ota yhteyttä -sivulla on yhteystietosi, palveluissa/tuotteissa löytyy kuvaus ja kuvitusta siitä mitä teet. Jos myyt koneita ja teet konehuoltoa, varmista että koneiden ostajat löytävät ostettavat tuotteet, ja konehuoltoa etsivät huoltamosi palvelut eri sivuilta. 

Näin voit kirjoittaa verkkosivujen otsikot kuvaavasti ja helpottaa asiakkaasi selausta. Osuvaa kuvausta klikataan ja sivustolla, jossa on asiakkaalle oikeaa sisältöä, vietetään aikaa. Sivujen otsikkoihin ja teksteihin lisäät valitsemiasi avainsanoja, hyvää kirjoitustapaa noudattaen. Hakusanojen toisto tai listaus ei ole tarpeen – tähtää selkeään tekstiin, jota asiakkaasi haluavat lukea.     

3. Sivujen ja kuvien kuvailu hakukoneille

Sivujen metakuvaukset ovat tiivistelmä sivun sisällöstä hakukoneilla, eli teksti sinisen klikattavan linkin alla. Jos et pääse käsiksi metakuvauksiin kotisivustossasi, älä huoli. Jos metakuvauksia ei ole, hakukoneet hakevat kuvauksen sivun tekstistä, eli olet hoitanut tämän jo kohdassa 2. 

Jos käytössäsi on metakuvaukset (englanniksi meta description) sivun sisällön luonnissa tai SEO-lisäosalla,  kirjoita korkeintaan 160 merkkiä pitkä asiakasta kiinnostava kuvaus kyseisestä sivusta. Miten kuvailisit asian tekstiviestillä? Joka sivulle kirjoitetaan oma metakuvaus, jossa käytät valitsemiasi avainsanoja. Korosta myös klikkaukseen tai ostopäätökseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Tämä teksti näkyy vain hakukonetuloksissa, ei sivustosi teksteissä, eli voit lisätä “lue lisää”, “katso kaikki tuotteet”, “tervetuloa palveltavaksi!” -tyyppisiä kehotuksia, joilla ohjaat asiakasta klikkaamaan juuri sinun linkkiäsi. 

Kuvien Alt text on tekstitieto, jonka hakukone näyttää sivustolla jos kuva ei lataudu. Se kuvailee kuvan sisällön ja tarkoituksen tekstinä. Tiedostonimen sijaan hakukoneelle hyödyllisempi tieto on esimerkiksi logon kuvatekstinä “logo Sinun Yrityksesi, paikkakunta”. Kuvien kuvauksia pääset muokkaamaan sivustosi kuvakirjastossa. Kuvien kuvauksiin voit lisätä harkitusti avainsanojasi. Pyri kuitenkin kuvailemaan sisältö; nimeä tuotteet ja palvelut selkeästi ja tiivistetysti. 

Tutki tulokset, päätä jatkotoimenpiteet

Paraniko näkyvyytesi valitsemillasi hakusanoilla? Saitko enemmän kävijöitä kotisivuillesi? Pitenikö keskimääräinen sivuston selausaika? Tarkista saavutitko tavoitteesi, ja arvioi sen pohjalta tarpeelliset jatkotoimenpiteet. 

Hauskaa hakukoneoptimointia!

Ja katso täältä seuraavaksi teknisen hakukoneoptimoinnin 3 kohdan tarkistuslista.

Jos kotisivuston hakukoneoptimointi kuulostaa vieläkin hankalalta tai liikaa aikaasi vievältä, me Medialuotsin SEO-ammattilaiset palvelemme kaikenkokoisia yrityksiä.

Hakukoneauditoinnissa kartoitamme nykytilanteen ja teemme parannusehdotukset, jotka toteutat itse. Hakukoneoptimointipalvelu erikokoisille sivustoille räätälöidään  sinun yrityksesi tarpeiden mukaan.