Siirry sisältöön

Google Consent Mode v2 on pakollinen maaliskuusta 2024 lähtien

Google Consent Mode v2 (suostumustila) tuo mukanaan tärkeitä päivityksiä evästeiden keräämiseen ja tallentamiseen. Onhan sivustollasi käytössä Googlen päivittyneet ehdot täyttävä evästekysely? 

Consent Mode v2 vaikuttaa kaikkiin sivustoihin, joilla on käytössä maksullista Google Ads -mainontaa tai Google Analytics -kävijäseuranta verkkosivullaan kaikkialla EU-maissa. 

Mikä on Google Consent Mode v2? 

Google Consent Mode v2 on Googlen päivittynyt suostumustila, joka auttaa verkkosivustoja noudattamaan EU:n yleisiä tietosuoja-asetuksia (GDPR). Käytännössä suostumustila on Google Tag Manageriin tehtävä säiliö, joka käsittelee evästetyökalun keräämää evästedataa.  

Tietosuoja-asetus vaatii sivustoja antamaan käyttäjille mahdollisuuden päättää evästekyselyn yhteydessä, suostuvatko he tietojensa käyttöön analytiikassa ja mainonnassa. Tämän jälkeen evästetyökalu välittää tietoa Consent Moden kautta mainonnan ja analytiikan järjestelmille joko asiakkaan antamia tietoja käyttäen tai suojaten yksityisyyttä, jos asiakas on kieltänyt evästeiden keräämisen.  

Tarjoamalla verkkosivustojen käyttäjille paremman kontrollin henkilötietojensa käsittelystä yritykset viestivät myös toimintansa luotettavuudesta.  

Miten Google Consent Mode v2 vaikuttaa verkkosivustooni tai hakusanamainontaan? 

Liikenne- ja viestintäministeriö Traficomin ohjeistuksen mukaan sivustolla tulee olla evästekysely, eli GDPR-lisäosa, joka lain edellyttämällä tavalla toteuttaa evästeiden ja muiden palvelun käyttöä kuvaavien tietojen tallentamisen ja käytön, evästeitä koskevan suostumuksen ja evästeistä informoimisen asiakkaalle (Traficom, 2019).  

→ Evästetyökalu on siis vaatimus, jos käytät sivustolla Google Analytics -seurantaa tai teet maksullista mainontaa Googlessa. 

Google tekee Consent Mode v2:n käyttöönotosta pakollista kaikilla verkkosivuilla, joilla käytetään Google Adsia tai Google Analyticsia vähentämällä huomattavasti ilman Consent Modea saatavan datan määrää. Jos suostumustila ei ole päällä, sivuston kävijä- ja konversioseuranta lakkaa toimimasta, eikä mainonta toimi tehokkaasti. Pahimmassa tapauksessa Google Ads -tili voidaan jäädyttää kokonaan. 

Evästetyökalu ja suostumustila tulee päivittää vastaamaan EU:n ja Googlen vaatimuksia mahdollisimman pian. 

Vaikuttaako Google Consent Mode v2 sivustoni hakukonenäkyvyyteen? 

Google Consent Mode v2:n käyttöönotto ei vaikuta sivustosi hakukonenäkyvyyteen, mutta se voi vaikuttaa kävijäseurannan analytiikan tarkkuuteen ja sitä kautta pitkän aikavälin SEO-strategiaasi. Tietosuojan noudattaminen ja käyttäjäystävälliset suostumusprosessit voivat myös parantaa sivustokokemusta, mikä on yksi Google Ranking -tekijä. 

Miten minun tulee toimia? 

Suostumustilan saa kuntoon päivittämällä oikeat asetukset Google Tag Manageriin. Jos sivustolla siis on jo käytössä Google Tag Manager ja mainonnan ja kävijäseurannan tägit on asennettu sitä kautta, on suostumuksen seurannan asetukset helppo tarkistaa siellä. 

Jos sivustoltasi puuttuu tässä vaiheessa kokonaan evästekysely ja keräät kävijätietoja Google Analyticsiin tai teet maksullista hakusanamainontaa, tarvitset evästetyökalun ja maaliskuussa 2024 päivittyneen suostumustilan asetusten päivittämisen.  

Laita Googlen suostumustila kuntoon jo tänään! 

Asentamamme Cookiebot-evästekysely noudattaa uusimpia vaatimuksia, joten saat kerralla kuntoon evästeiden hallinnan sivustollesi ja tietoturvallisen datan käytön muissa Googlen tuotteissa. 

Cookiebot-asennuspakettimme kuuluu päivittyneen suostumustilan Consent Mode v2 ja evästekyselyn asennuksen lisäksi Google Tag Manager -seurantakoodien hallintajärjestelmän asennus.  

 

Lähteet:  

Traficom, 2019. Evästeohjeistus palveluntarjoajille. Luettavissa: https://www.traficom.fi/fi/saadokset/evasteohjeistus-palveluntarjoajille