Siirry sisältöön

Googlettaminen uudistuu tekoälyä hyödyntävän SGE:n myötä

Googlen Search Generative Experience (SGE), eli tekoälyä hyödyntävä haku kehittyy pikkuhiljaa. Halukkaat ovat saaneet testailla SGE:n AI Overviews -toimintoa noin vuoden ajan ja toukokuussa se julkaistiin kaikkien käyttöön USA:ssa. Missä mennään nyt ja millaisia vaikutuksia tällä on hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan?

 

Tekoälyllä tehostettu hakukokemus

Tekoälyn kehityksen myötä myös Google haluaa ottaa siitä hyödyt irti ja tehostaa omaa hakukonettaan. Googlen pyrkimyksenä on, että tekoälyn avulla jatkossa monimutkaistenkin hakujen tekeminen onnistuu helposti ja nopeasti jopa yhdellä haulla. Tavoitteena on myös mahdollistaa esimerkiksi videoiden hyödyntäminen haussa ja haun tehostaminen monipuolisesti.

Käytännössä AI Overviews näkyy yhtenä hakuominaisuutena hakutuloksissa ja mahdollistaa mm. lisäkysymysten kysymisen tekoälyltä keskustelevaan tapaan. Kaikissa hauissa toiminto ei näy, sillä Google tarkoituksella rajoittaa sen näkyvyyttä aiheissa, joista ei voida taata todenmukaista ja luotettavaa tietoa.

Hakutulosten luotettavuus on ollut isossa roolissa SGE:tä kehitettäessä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että muista tekoälytyökaluista poiketen Googlen AI Overviews ei keksi vastauksia kysymyksiin, joihin sen tiedoista ei löydy vastausta. Toiminnon antamat tulokset perustuvat aina netistä löytyvään tietoon, joka on myös linkattu tulosten loppuun lähteiksi. 

Milloin Googlen AI Overviews on tulossa Suomeen?

Tähän mennessä Google on antanut halukkaiden testailla tekoälytoimintoa Search Labsin puolella. Search Labs on tarkoitettu uusien hakutoimintojen testaamiseen ja palautteen keräämiseen. Testivaiheeseen pääsi mukaan yli 120 maata ja toimintoa oli mahdollista testata englannin lisäksi muutamalla eri kielellä.

Toukokuussa 2024 SGE julkaistiin USA:ssa, minkä jälkeen Google on jo tehnyt muutoksia sen toimintaan. Googlen piti esimerkiksi rajoittaa tekoälyä, jotta se ei etsi vastauksia satiiriksi tarkoitetusta sisällöstä tai anna vastauksia aiheisiin, joista on tietoa vain hyvin pienellä määrällä sivuja. Nämä muutokset johtuvat osittain täysin uudenlaisista hauista, joita amerikkalaiset käyttäjät ovat alkaneet toukokuusta lähtien kysellä Googlelta, joita ennen tekoälytoimintoa ei haettu ollenkaan. Yksi tällainen uusi haku on Google haun VP:n Liz Reidin mukaan “Kuinka monta kiveä voi syödä?”

SGE:n tulosta Suomeen tai Eurooppaan ei ole valitettavasti vielä kerrottu minkäänlaisia lisätietoja. EU:n alueella julkaisua hidastaa luultavasti EU:n lainsäädäntö ja mahdollisesti myös kielidiversiteetti.

Miten SGE ja AI Overviews tulevat vaikuttamaan hakusanamainontaan?

Hakusanamainonta on Googlelle valtava tulon lähde, joten mainokset mitä todennäköisimmin pitävät paikkansa hakutulosten kärjessä. Myös Google on itse sanonut mainosten olevan jatkossakin tärkeässä roolissa, mutta tietysti uudistuksen yhteydessä pyritään kehittämään myös mainosten optimaalista sijoittelua.

Google-näkyvyyttä kannattaakin siis jatkossa tukea hakusanamainonnan avulla.

Entä miten SGE ja AI Overviews tulevat vaikuttamaan SEO:on?

Hakukoneoptimoinnin, eli orgaanisen näkyvyyden parantamisen puolella taas SGE tulee todennäköisesti muuttamaan optimointikäytäntöjä. Laadukas ja hakukoneoptimoitu sisältö on jo nykyisten suositusten mukaan ihmiselle kirjoitettua ja informatiivista tekstiä. Tällaisen sisällön rooli on jatkossa todennäköisesti vielä tärkeämpi, sillä SGE mahdollistaa yhä monimutkaisempien hakujen tekemisen.

Monimutkaiset haut saattavat myös kasvattaa kysymysmuotoisten hakujen määrää Suomessa. Kysymysmuotoisia hakuja tehdään jo paljon englannin kielellä, ja SGE mahdollistaa vastauksen saamisen myös vaikeisiin ja yksityiskohtaisiin kysymyksiin yhdellä haulla.

SGE:n tuomaa hakutapojen kehitystä varten on erittäin tärkeää, että yrityksen kotisivuilta löytyy kiinnostavaa ja relevanttia tietoa, jota SGE voi käyttää tiedonlähteenä vastuksissaan. Sisällön on myös tärkeää olla ihmisen tarkistamaa ja muotoilemaa, vaikka työkaluna olisikin käytetty AI-materiaalia. Markkinoinnin kannalta taas yrityksen viestintätyylin ja oman äänen on hyvä välittyä myös kotisivusisältöön.

Googlen mallikuvissa AI Overviews sijoittuu hakusivun yläosaan. Kyseisen sijainnin on arvioitu vähentävän orgaanista näkyvyyttä. Tosin Googlen antamasta kävijädatasta ei voida erotella, kuinka moni sivun kävijöistä päätyi sivulle AI Overviewsin kautta ja kuinka moni orgaanisten tulosten kautta.

Hakukoneoptimoinnilla onkin hyvä pyrkiä saamaan näkyvyyttä sekä hakutuloksissa, että tekoälyn vastauksissa. On tärkeää varmistaa, että yrityksen sivustolla on toimivaa sisältöä ja sivustoa hakukoneoptimoidaan uusimpien tietojen mukaisesti, jotta näkyvyys pysyy mahdollisimman hyvänä.

Miltä tulevaisuus näyttää?

Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka SGE:n ja tekoälyn tuomat mahdollisuudet ovat hyvää kehitystä ja innostavia uutuuksia, SGE tulee viemään tilaa hakutuloksista. Tilanvienti nostaa luonnollisesti mainonnan ja hakukoneoptimoinnin merkitystä, kun näkyvyydestä ja kävijöistä kilpaillaan.

Google kehittää ja testaa uusia ominaisuuksia asiakaslähtöisesti, joten toimiva SGE jäänee käyttöön jollakin muotoa, jos se saavuttaa suosiota. Google on tunnettu monista hylätyistä projekteistaan, mutta AI Overviewsia se haluaa varmasti kehittää myös pysyäkseen itse alan kärjessä.

Täällä Suomessa saamme vielä ainakin hetken odotella SGE:n julkaisua, mikä antaa meille mahdollisuuden seurata ominaisuuden kehitystä ja sen käytännön vaikutuksia hieman etäältä. Meillä onkin siis loistava asema muutoksen tutkimiseen ja siihen valmistautumiseen.