Hakukoneoptimointi on kotisivusi tekniikan ja sisällön parantamista siten, että sivustosi näkyvyys hakukoneissa nousee hyville sijoituksille ilman mainontaa. Luonnollisissa hakutuloksissa näkyvä sivusto kerryttää sivustolle tulevan kävijäliikenteen määrää ja laatua. Hakukonenäkyvyyttä kehitetään Suomessa erityisesti Googlen hakukoneelle, jota käytetään jopa yli 95 %:ssa hakuja.
Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimisation) on olennainen osa yrityksen digitaalista strategiaa. Kotisivun hakukoneoptimointi nostaa tuotteesi tai palvelusi hakutuloksissa hyville sijoituksille ja potentiaalisen asiakkaan tietoisuuteen.
Pyydä tarjous
Mitä hakukoneoptimointi on?
Hakukoneoptimointi on sivuston sisällön ja tekniikan parantamista paremman hakukonenäkyvyyden saavuttamiseksi. Hakukoneet etsivät asiakkaan hakuja vastaavaa sisältöä ja kertovat asiakkaalle haun tulokset. Hakukoneoptimoitu sivusto sijoittuu hakutuloksissa korkeammalle kuin vastaava sivusto ilman hakukoneoptimoinnin tietoja. Hakukoneoptimoinnin osa-alueet ovat sisäinen optimointi, tekninen optimointi ja paikallinen optimointi.
Medialuotsin hakukoneoptimoinnin prosessi perustuu SEO-ammattilaistemme tekemään avainsanatutkimukseen ja sivuston teknisen toimivuuden arviointiin. Hakukoneoptimoinnin tuloksia seuraamme asiakaskohtaisesti ja raportoimme edistyksen kuukausittain. Keräämme jatkuvasti ajankohtaista tietoa siitä, mitä hakukoneissa kuten Googlessa tapahtuu juuri nyt, ja mihin suuntaan kotisivuasi ja sen sisältöä tulisi kehittää.
Optimointitoimenpiteinä kirjoitamme hakukoneoptimoinnin tiedot verkkosivuille ja kuviin, sekä neuvomme verkkosivustosi teknisessä optimoinnissa. Sivutietojen, kuvamateriaalin ja teknisen toimivuuden hakukoneoptimointi parantaa sivustosi löydettävyyttä hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnilla voit laajentaa myös yrityksesi paikallista näkyvyyttä ja tavoittaa asiakkaitasi verkosta myös paikallisesti.
Tekninen optimointi
Tekninen optimointi on osa SEO-ammattilaisten ja kotisivun ylläpidon osaamista. Kotisivun teema, latausnopeuden parantaminen, indeksointiin vaikuttava robots.txt-tiedosto, lisäosien hallinnointi ja sivujen uudelleenohjaukset kuuluvat aina ylläpidolle. Tekninen SEO onkin tehokkainta jättää back end -kehitykselle. Osaava tekninen optimointi tähtää toteuttamaan kotisivun, joka on nopea, käyttäjäystävällinen ja eri laitteilla toimiva sivusto.
Sisällön optimointi
Sisällön optimoinnissa hakukoneille kirjoitetaan sivujen otsikot ja metakuvaukset, kuvatiedot täydennetään kuvahauissa toimiviksi ja sivujen osoitteet tarkistetaan selkokielisiksi. Hakukoneoptimoitu sisältö perustuu avainsanojen suunnitteluun eli hakusanatutkimukseen. Optimoitu sisältö vastaa asiakkaan tekemään hakuun: se sisältää tiedottavaa, viihdyttävää tai kaupallista sisältöä haun aiheesta. Hakukoneen algoritmi nostaa sivun, kuvia tai muun materiaalin hakutuloksiin suosituksena sopivasta sisällöstä.
Paikallinen optimointi – Google-yritysprofiili
Paikallinen hakukoneoptimointi tuo näkyvyyttä Googlen kartta- ja yrityshauissa. Paikallinen hakukonenäkyvyys toteutetaan ajantasaisen ja edustavan Google-yritysprofiilin luonnilla ja ylläpidolla. Hyödynnä yritysprofiilin tarjoamia paikallisia tietoja yrityksestäsi, kuten aukioloaikoja, reittiohjeita, asiakkaittesi arvosteluita, ruokalistoja ja tietoa palveluistasi luomalla yritysprofiili (entinen Google My Business). Yritysprofiilin tiedoissa käytetään myös yritykseesi sopivia kohdennettuja avainsanoja.
Miten hakukoneoptimointia tehdään?
Hakukoneoptimointia voi tehdä kevyesti tarpeen mukaan silloin tällöin tai sivu kerrallaan, kilpaillulla markkinalla jatkuvasti sekä ensisijaisena työnä. Hakukoneoptimointia voit tehdä itse tai tarvittaessa ulkoistaa hakukoneoptimoinnin SEO-ammattilaisille.
Kotisivun kehittäminen tehokkaaksi ja käyttäjäystävälliseksi on jatkuva prosessi, jota hakukoneoptimointi tukee luonnollisesti. Suunnitelmallisella hakukoneoptimoinnilla löydät tuottavia avainsanoja, toimivia käytäntöjä kotisivuille, asiakkaitasi kiinnostavia sisältöjä ja parannat tunnettuuttasi ja asiakaspalveluasi.
Mikä on avainsanatutkimus?
Kotisivun sisältö keskittyy yrityksen tuottamiin palveluihin ja tuotteisiin. Avainsanat ja muut mahdolliset liikennettä tuovat hakusanat kartoitetaan avainsanatutkimuksen eli avainsana-analyysin avulla. Avainsanoiksi etsitään yleiset haut ja aihetta tarkasti käsittelevät pitkän hännän avainsanat (long tail keywords). Hakukoneoptimoinnin tiedot ja mahdolliset sivuston sisältömuutokset uudelleenkirjoitetaan sivujen hakusanatutkimuksen pohjalta.
Mitä tarkoittaa latausnopeuden kehitys?
Kotisivujen latausnopeus tarkoittaa sitä, kuinka nopeasti sivusto latautuu käytettäväksi. Latausnopeuden parantaminen palvelee ennen kaikkea käyttäjiä: nopeasti latautuva sivusto on heti käytössä ilman turhauttavaa odottelua. Lyhyt sivuston latausaika nouseekin Googlen algoritmin laatuarvosteluissa erittäin tärkeäksi tekijäksi. Latausnopeuden kehitysmahdollisuudet riippuvat kotisivulla käytettävästä julkaisujärjestelmästä, palvelimesta, sivuston toiminnallisuuksista ja ladattavan materiaalin määrästä.
Mitä on sisällön hakukoneoptimointi?
Sisällön optimoinnissa kirjoitetaan tietoja hakukoneiden algoritmeille, joiden perusteella sivustosi näkyy hakutuloksissa. Sivustosi käyttäjäystävällisyyteen voit vaikuttaa sivuille tulevan sisällön hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimoitu sisältö keskittyy asiakasta palvelevaan, kuluttajaystävälliseen sisältöön. Kun tiedät, mihin asiakkaiden kysymyksiin ja tiedonhakuihin voit vastata, rakenna sisältö tämän ympärille.
Hakukoneoptimointi palveluna
Hakukoneoptimoidut yrityksen kotisivut suunnitellaan sivuston loppukäyttäjille, eli asiakkaillesi, jotta he löytävät tarvitsemansa tiedon yrityksestäsi vaivatta ja nopeasti. Asiakkaiden suosima, nopeasti latautuva kotisivu, jossa on asiantuntevaa ja luotettavaa teksti- ja kuvasisältöä nousee hakukonetuloksissa hyvälle sijainnille.
Hakukoneiden algoritmeja kehitetään jatkuvasti älykkäämmiksi ja hakukoneiden käyttäjiä paremmin palveleviksi. Yrityksen kotisivujen on pysyttävä teknisen ja sisällön kehityksen tahdissa parantaakseen hakukonenäkyvyyttä ja varmistaakseen jo saavutetut hakukonesijoitukset. Algoritmien ajan tasalla pysyminen, sivuston liikenteen seuranta sekä hakukoneoptimoinnin parhaiden käytäntöjen seuraaminen ja käyttöönotto varmistavat, että käyttäjät palaavat verkkosivustollesi luonnollisista hakutuloksista. Jos omassa yrityksessä osaamista tai resursseja hakukoneoptimoinnin ylläpitoon ei ole, hakukoneoptimointipalvelu ulkoiselta toimijalta varmistaa sivuston toimivuuden ja hakukonenäkyvyyden kehitystyön.
Jatkuva hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi on tehokkaimmillaan jatkuva prosessi. Asiakkaasi arvostavat parasta, viihdyttävintä sisältöä ja toimivia kotisivuja, eli varaudu muutokseen ja jatkuvaan sivustosi kehittämiseen. Jatkuvassa hakukoneoptimoinnissa sivuston sisältöä ja tekniikkaa kehitetään paremman hakukonenäkyvyyden saavuttamiseksi strategisesti. Hakukoneoptimointi sisältää kotisivun sisällön optimointia, teknistä optimointia ja paikallista optimointia.
Kotisivujen hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin sisällöntuotanto sisältää avainsanojen suunnittelua, sisältöjen käyttäjäystävällisyyden parantamista ja sivutietojen kirjoittamista hakukoneille. Kotisivujen sisältöjä voi kirjoittaa itse tai ulkoistaa osaavalle kirjoittajalle. Medialuotsilla SEO-tuotantoomme kuuluu digitaaliseen sisällöntuotantoon erikoistuneet copywriterit, jotka osallistuvat hakukoneoptimointeihin ja muihin kotisivuprojekteihin tarvittaessa.
Avainsanojen suunnittelu
Avainsanojen suunnittelussa etsitään avainsanat, joilla haluat tulla löydetyksi hakukoneiden tuloksissa – eli kuvaavat hakusanat, niiden muunnokset ja synonyymit. Tuottavilla avainsanoilla saat näkyvyyttä ja myyntiä. Kilpailu hyvistä sijoituksista valitsemillasi hakusanoilla on mahdollista ja kustannustehokasta, kun kohdistat avainsanat ostaville asiakkaillesi.
Sivujen sisältöanalyysi
Sivustosi sivujen tulee vastata sisällöllisesti eri käyttötarkoituksiin: etusivu, yhteystiedot, tuotesivut, alasivut ja mahdolliset blogit sisältävät kaikki omat, asiakasta palvelevat tekstinsä. Hakusanojen toisto tai listaus ei ole suositeltavaa millään sivulla – hakukoneoptimointi tähtää aina selkeään tekstiin, jota asiakkaasi haluavat lukea.
Hakukoneoptimoidut otsikot, metakuvaukset ja kuvatiedot
Hakukoneoptimoituihin sivun tietoihin käytetään avainsana-analyysin tuloksia, eli sivun pääavainsanaa ja muita hakusanoja käytetään kuvaavasti. Verkkosivujen otsikot hakukonetuloksiin kirjoitetaan noin 40–60 merkin pituisena. Metakuvaukset kirjoitetaan 160 merkin pituiseksi tekstiksi. Nämä tekstit näkyvät vain hakukonetuloksissa, ei sivustosi sisällössä. Kuvien “Alt text” taas on tekstitieto, joka kuvailee kuvasisällön ja tarkoituksen tekstinä hakukonealgoritmeille ja latautuu kuvatekstiksi silloin kun kuvien lataus ei onnistu.
Paljonko hakukoneoptimointi maksaa?
Jatkuva hakukoneoptimointi räätälöidään Medialuotsilla kotisivun koon mukaan kiinteään kuukausilaskutukseen. Kuukausittaisella tasaerällä hakukoneoptimoinnin kulut eivät koskaan yllätä. Medialuotsilla osaavat ammattilaiset arvioivat kotisivuillesi sopivan palvelupaketin ja sivustollesi hyödyllisimmät hakukoneoptimoinnin toimenpiteet teknisestä, sisällöstä ja paikallisesta hakukoneoptimoinnista.
Hakukoneoptimoitu WordPress-sivusto
WordPress on maailmanlaajuisesti suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Huipputasoinen kotisivu on skaalautuva, teknisesti tehokas ja luotettava sekä se mahdollistaa kilpailukykyisen verkkotunnuksen saavuttamisen. Toteutamme Medialuotsilla hakukoneoptimointia WordPress-kotisivuille sekä sivustouudistuksia ja uusia WordPress-kotisivuja hakukoneoptimoituna. WordPressin avoin koodi, muokattavuus ja lisäosien monipuolisuus mahdollistaa sivuston tehokkaan hakukoneoptimoinnin.
Hakukoneoptimoidut kotisivut WordPressillä
39,5 % maailman verkkosivustoista käyttävät WordPressiä julkaisualustana. Se on avoimen lähdekoodin ohjelmisto ilman lisenssimaksuja. Tässä on muutamia syitä, miksi WordPress sopii erinomaisesti yrityksien hakukoneoptimoitujen kotisivujen alustaksi:
- Jatkuva kehitys: joustavuutta ja räätälöintiä saatavilla laajassa asiantuntijayhteisössä
- Helppo sisällön muokkaus julkisella puolella (Front-end) eli selainpuolella
- Korkeatasoinen tietoturva: suojaus kyberhyökkäyksiä vastaan
- Skaalautuva infrastruktuuri teemoilla ja laajennuksilla
- Valtavat kustannussäästöt: ei lisenssikustannuksia
WordPress-sivusto on hyvä lähtökohta yrityksen verkkosivuston hakukoneoptimointiin. Kotisivujen laadukkaan sisällön luominen, kohdistettujen avainsanojen ja metatietojen lisääminen jokaiselle verkkosivuston sivulle onnistuu WordPressissä selkeästi ja käyttäjäystävällisesti front end -puolella käyttöliittymässä.
Millainen on hakukoneystävällinen kotisivu?
Hakukoneystävälliset kotisivut on suunniteltu palvelemaan asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla ja sivuilla on toteutettu teknisen ja sisällön optimoinnin tarpeelliset toimenpiteet. Kotisivujen kehitysprojekti voi sisältää sekä Google-hakukonenäkyvyyden parantamista että käyttäjäystävällisen sisällön ja toimintojen toteutusta.
Hakukoneystävällisen kotisivun ominaisuuksia ovat muun muassa
- Käyttökokemus: Hyvin suunniteltu sivusto parantaa käyttökokemusta ja lisää sivujen katseluja, tuloksia ja istuntoaikoja.
- Metatiedot: Lisää otsikko ja metakuvaus jokaiseen verkkosivuston sivuun.
Kuvat: Kirjoita vaihtoehtoiset kuvatiedot (alt-tekstit), pienennä liian isojen kuvatiedostojen kokoa ja pakkaa kuvatiedostot. - Latausnopeus: Oikeat teemat ja laajennukset varmistavat nopeat latausajat.
Mobiiliystävällinen: Skaalautuvuus kännyköille ja älylaitteille varmistaa, että sivusto on käytettävissä tehokkaasti kaikilla laitteilla. - Sosiaalinen media: Lisää brändinäkyvyyttä sisällyttämällä sosiaalisen median jako- ja seuraamispainikkeet verkkosivustolle.
- Integroitavuus: Integroi sivuston data saumattomasti analysointityökaluihin ja muihin alustoihin, kuten Google Analyticsiin, Google Search Consoleen ja muuhun mittarointiin.
Hakukoneoptimoitujen kotisivujen hyödyt
Kotisivun hakukonenäkyvyys on tärkeää sekä yritykselle että asiakkaalle. Kun asiakkaasi syöttävät avainsanan hakukoneeseen, he saavat hakutuloksista suoran linkin yrityksesi verkkosivulle. Yrityksenä haluat tulla löydetyksi ensimmäisten hakutulosten joukossa, ja asiakkaasi löytävät etsimänsä ratkaisut nopeasti. Hakukonenäkyvyyden kehittäminen hakukoneoptimoinnilla nostaa sijoituksia ja parantaa kotisivusi näkyvyyttä asiakkaidesi hakukonetuloksissa.
Miksi hakukoneoptimoida kotisivu?
Hakukoneiden tarkoitus on oikean sisällön tarjoaminen käyttäjälle oikeaan aikaan. Perinteisen tiedon lisäksi hakukoneista etsitään nykyään myös matkat, ostokset, musiikkia, kuvat ja videot. Hakukoneet ja hyvät sijoitukset hakutuloksissa ovat sähköinen, kaikkien netin käyttäjien saatavilla oleva mainostaulu yrityksesi tarjonnasta nykyisille ja mahdollisille asiakkaillesi.
Hakukoneoptimointi yhdistää yrityksesi kehitys- ja tietoarkkitehtuurin, käyttökokemuksen, sisältöstrategian, markkinoinnin, sosiaalisen median ja maksullisen median tehtäviä.
Hakukoneoptimointi auttaa myös seuraavissa asioissa:
- Sosiaalisen median, sisältöjen, mainonnan, käyttökokemuksen ja analytiikan integrointi
- Sivuston nopeuttaminen
- Käyttäjäystävällisyyden parantaminen
- Teknisissä ongelmissa: esimerkiksi, kun sisältö on näkymätöntä hakukoneille
Kotisivujen näkyvyys Googlessa
Sivuston näkyvyys hakukoneissa riippuu algoritmin eli hakubotin löytämistä tiedoista sivustostasi. Hakukone palauttaa asiakkaan hakuun sopivaa sisältöä. Kotisivusi hakukonenäkyvyys riippuu toimialasi kilpailutilanteesta sekä siitä vastaako sivustosi sisältö käyttäjän hakuja. Hakutuloksissa sijoilla 1–3 olevat sivustolinkit saavat noin 80 % koko hakuliikenteestä. Kilpailluilla hakusanoilla ja aloilla hakukoneoptimointi on edellytys, jotta sivusto voi näkyä Googlen hakutuloksissa.
Voiko nykyistä sivustoani hakukoneoptimoida vai tarvitsenko kotisivu-uudistuksen?
Teemme hakukoneoptimointia jatkuvana palveluna kaikenkokoisille WordPress-kotisivuille. Jos sivuston latausnopeus tai muu tekninen hakukoneoptimoinnin asia, kuten sivuston toimivuus mobiilissa ja muussa älylaitekäytössä tai sisällön laatu ja määrä mietityttää, on kotisivu-uudistus mahdollisuus saada sivusto kerralla ajantasaiseksi ja hakukoneoptimoiduksi.
Verkkosivustokehitys ja kotisivun muutokset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen ja hakukoneoptimointiin. Sisällytä hakukoneoptimointi sisällön ja tekniikan osalta työtehtäviksi jo etukäteen sivustouudistuksessa, niin voit sekä säilyttää ja myös parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä muutostilanteissa.
Hakukoneoptimoinnin kartoitus
Hakukoneoptimointi alkaa sivuston lähtötilanteen selvittämisestä. Hakukoneoptimoinnin kartoituksessa selvitetään sivuston kriittiset kohdat teknisen ja sisällön hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä sekä suunnitellaan tarvittavat korjaustoimenpiteet jatkuvan hakukoneoptimoinnin palveluun.
Hakukoneoptimoidun sivuston parantunut näkyvyys orgaanisissa hakutuloksissa kerryttää sivustosi tunnettuutta ja sivuille tulevan kävijäliikenteen määrää ja laatua pitkäkestoisesti. Tiedämme yli satojen asiakkaiden kokemuksella, että hakukoneoptimointi tuottaa tuloksia: kotisivut löytyvät paremmin hakutuloksista
ja sivuilla käyvien asiakkaiden määrä kasvaa!
Annamme arvion kotisivuillesi sopivasta palvelupaketista – kysy aina meiltä tarjous kotisivujesi hakukoneoptimoinnista!
Pyydä tarjous
Aiheesta blogissa
Referenssit


Paasikivi-Opisto on kansanopisto Turussa, joka tarjoaa monipuolista media-alan ammattikoulutusta, suomen kielen kursseja sekä avoimen yliopiston ja avoimen AMK:n opintoja. Teemme sivustolle jatkuvaa hakukoneoptimointia eli SEO:a.
Lue lisää

Paimelan Ranch uudisti kotisivunsa ja graafisen ilmeensä yhteistyössä Medialuotsin kanssa.
Lue lisää


Perunatukkuri Tuorekartano Oy:lle on toteutettu yrityksen kotisivun laaja uudistus. Jatkuvana työnä toteutetaan digitaalisen mainonnan suunnittelu ja kampanjat, ja jatkuva sivuston hakukoneoptimointi.
Lue lisää

Toteutimme majoitusyritykselle kotisivu-uudistuksen, minkä lisäksi sivustoa hakukoneoptimoidaan kuukausittain. Yritykselle tehdään myös Facebook-mainontaa.
Lue lisää