Googlen Search Generative Experience (SGE), eli tekoälyä hyödyntävä haku kehittyy pikkuhiljaa. Halukkaat ovat saaneet testailla SGE:n AI Overviews -toimintoa noin vuoden ajan ja toukokuussa se julkaistiin kaikkien käyttöön USA:ssa. Missä... Lue lisää
Google Consent Mode v2 (suostumustila) tuo mukanaan tärkeitä päivityksiä evästeiden keräämiseen ja tallentamiseen Google Analyticsissa ja Google hakusanamainonnassa. Onhan sivustollasi käytössä Googlen päivittyneet ehdot täyttävä evästekysely?
Lue lisääDNS-suojauksen varmistaminen ja sähköpostin haavoittuvuuksien torjunta ovat tärkeitä toimenpiteitä tietoturvan parantamiseksi ja hakkerointiyritysten estämiseksi. Tässä on joitakin vinkkejä: 1. DNS-suojauksen varmistaminen: DNSSEC (DNS Security Extensions): Käytä DNSSEC-protokollaa varmistaaksesi, että verkkoliikenne... Lue lisää
PerformanceMax on Googlen mainoskampanjamuoto, jonka se julkaisi marraskuussa 2021. Muihin kampanjamuotoihin verrattuna PerformanceMax on siitä erityinen, että se käyttää mainosten julkaisualustana Googlen koko mainosverkostoa automatiikan ja tekoälyn avulla. PerformanceMaxia... Lue lisää
Google on lähettänyt Google Ads -asiakkailleen sähköposteja, joissa pyydetään suorittamaan mainostajantodennus. Mitä tämä tarkoittaa ja mitä minun pitää tehdä?
Lue lisääYksi parhaista verkkokauppiaan markkinointikanavista tehokkaaseen ja dynaamiseen myynnin tehostamiseen on Google Shopping. Mitä Google Shopping on? Google Shopping -mainos verkkokauppasi tuotteista on mahtava oikopolku ostavan asiakkaan tietokoneen näytölle. Tehostaa myyntiä... Lue lisää
Verkkosivujen teksteillä on iso rooli informaation välittämisessä ja yrityksen viestinnässä yleisesti. Saavutettavia sivuja rakennettaessa teksteihin onkin kiinnitettävä erityistä huomiota, niin tekstisisällöllisesti kuin sivujen rakenteellisesti.
Lue lisääSaavutettavan ulkoasun suunnittelussa sivujen käytettävyys on isossa roolissa. Ulkoasu voi vaikuttaa käytettävyyteen esimerkiksi värien käyttöön, tekstin luettavuuteen tai sisällön sijoitteluun ja visuaalisen esitystapaan liittyvien valintojen kautta. Kotisivujen ulkoasu pitää suunnitella selkeäksi, johdonmukaiseksi ja helposti ymmärrettäväksi, jotta mahdollisimman moni pystyy käyttämään sivustoa ilman suurempia ponnisteluja
Lue lisääSaavutettavia sivustoja tehdessä parhaaseen lopputulokseen päästään, kun saavutettavuuteen kiinnitetään huomiota aivan ensimmäisistä askeleista lähtien. Kuville, videoille ja teksteille on omat saavutettavuusvaatimuksensa, jotka on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Lue aiheesta lisää blogistamme.
Lue lisääMedialuotsilla verkkosivuista tehdään lähtökohtaisestikin selkeitä ja sivujen käytettävyys otetaan huomioon kaikissa projekteissamme. Uusien saavutettavuuskriteereiden mukaisissa sivustoissa taas näihin asioihin kiinnitetään erityistä huomiota ja varmistetaan, että sivut täyttävät tarvittavat vaatimukset. Lue aiheesta lisää blogistamme.
Lue lisääVerkkosivujen saavutettavuudessa kyse on pohjimmiltaan tasa-arvosta, itsenäisen elämän mahdollisuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Tätä turvaavat erilaiset lait. Lue blogista, mitä saavutettavia sivuja rakennettaessa tulee ottaa huomioon.
Lue lisääAlkuvuodesta 2022 Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat todenneet Google Analyticsin laittomaksi. Syynä on se, että Yhdysvaltojen viranomaiset pääsevät halutessaan Analyticsin dataan käsiksi [1], [2]. Päätös on aiheuttanut paljon hämmennystä, joten avataan vähän,... Lue lisää
Yritykset tarvitsevat skaalautuvan, uskottavan ja luotettavan verkkosivuston ansaitakseen huipputasoisen verkkotunnuksen ja pysyäkseen kilpailukykyisinä. Monet organisaatiot käyttävät kalliita, lisensoituja ratkaisuja rajoitetulla tuella. On olemassa parempia vaihtoehtoja – kuten WordPress. 39,5 %... Lue lisää
Internet ilman kohdennettua mainontaa -tutkimuksessa kysyttiin, haluavatko suomalaiset maksaa verkkopalveluistaan datalla vai rahalla. Selkeä enemmistö halusi maksaa mieluummin datalla.
Lue lisääJokainen brändi tarvitsee alustan julkaisemaan päivityksiä, uutisia ja tarjouksia digitaaliselle yleisölleen. Saatat ihmetellä, mikä niistä on oikea sinulle. Oikeiden alustojen valitsemisen ei tarvitse olla vaikeaa. Itse asiassa vastaus on hyvin... Lue lisää
Yksityisviestien muodossa lähetettäviin LinkedIn-mainoksiin on tulossa rajoituksia EU:n alueella. LinkedIn suosittelee poistamaan EU-maat mainosviestikampanjoiden kohdennuksista.
Lue lisääReadpeak julkaisi listan tämän vuoden kolmannen kvartaalin parhaiten toimineista natiivimainoksista. Medialuotsi ylsi listalla korkealle: asiakkaamme Axxell Utbildning Ab:n natiivimainos löytyi listan viidenneltä sijalta.
Lue lisääYstävyyden luotsaamat – tutustu Turun konttorin myyntitiimin Ellaan ja Siniin.
Lue lisääHoida Black Friday -hakusanamainonta helposti ammattilaisen kanssa, ilman pitkäaikaista sitoutumista. Toteutamme yrittäjille Black Friday -mainontaa nyt alehinnalla.
Lue lisääTuleeko sivuilla olla evästeille suostumustyökalu? Kun EU:n GDPR-asetus tuli voimaan 2018, alkoi eri ohjeistusten tulkinta. Nyt säännöt alkavat selkeytyä. Lue blogi!
Lue lisääTraficom antoi 13.9.2021 uudet evästeohjeistukset palveluntarjoajille, joka koskee kotisivuja ja verkkokauppoja. Muutos oli merkittävä, mutta odotettu. Tässä kirjoituksessa paneudutaan ohjeistuksen sisältöön.
Lue lisääAnne Jutila, digitaalisen markkinoinnin asiantuntijamyyjä: ”Päivittäisessä työssäni olen yhteydessä yritysasiakkaisiin. Pyrin löytämään heille parhaat ratkaisut digimarkkinoinnin palveluista, jotka tukevat yrityksen omia tavoitteita.” Lue lisää!
Lue lisääWeb-suunnittelija Johanna: ”Teen Medialuotsilla verkkosivuja usean eri asiakkaan projektin kimpussa. Haluan kehittyä web-suunnittelijana.” Lue lisää!
Lue lisääKun osaat jo hakukoneoptimoinnin perusteet, voit edetä teknisempään kotisivun optimointiin. 3 kohdan edistynyt tarkistuslista kotisivun hakukoneoptimointiin.
Lue lisääDigitoimistomme vinkit kotisivun hakukoneoptimointiin – suunnittele avainsanat, paranna sisältöä, lisää sivujen ja kuvien kuvaukset. Lue tarkemmat vinkit oppaastamme.
Lue lisääKotisivun hakukonenäkyvyys on tärkeää sekä yritykselle että asiakkaallesi. Yrityksesi haluaa tulla löydetyksi ensimmäisten hakukonetulosten joukossa, ja käyttäjä löytää ratkaisun ongelmiinsa. Millaisella sisällöllä vastaat asiakkaan hakukoneeseen syöttämään kysymykseen niin, että sivustosi nousee kärkikahinoihin?
Lue lisää17 vuoden aikana olemme kasvaneet yhdeksi suurimmista digimarkkinointiin erikoistuneista toimistoista Suomessa. Työllistämme nykyään yli 70 ihmistä Helsingissä, Tampereella ja Turussa.
Lue lisääAsiakaskokemus terminä kattaa käytännössä jokaisen kohtaamispisteen yrityksen ja asiakkaan välillä. Näitä kohtaamispisteitä ovat esimerkiksi se ensimmäinen yritystä koskeva Google hakutulos, johon asiakas törmää etsiessään palveluita, se kun asiakas näkee mainoksenne esimerkiksi Instagramia selaillessaan ja se hetki kun asiakkaalle vastataan puhelimeen tai sähköpostiin.
Lue lisääEvästeet ovat viime vuosina olleet tärkeässä roolissa, kun mainoksia on kohdistettu oikeille ihmisille. Evästekäytäntöihin on tulossa iso muutos, mutta onko muutos siltikään niin iso käytännössä?
Lue lisääOnnistunut logo jää mieleen ja vahvistaa yrityksen brändiä. Se viestii sekä tuleville että nykyisille asiakkaillesi siitä, mitä yrityksesi tekee.
Lue lisääNyt kun vuoden 2020 pölyt on viimeistään karistettu jaloista, on korkea aika siirtää katseet kohti tätä vuotta ja tehdä katsaus sosiaaliseen mediaan sekä sen trendeihin vuonna 2021.
Lue lisääValitettavan usein tulee vastaa kotisivuja jotka on pilattu huonolaatuisilla valokuvilla, jotka eivät anna asiakkaalle ammattitaitoista kuvaa yrityksestä.
Lue lisääKotisivujen ja muiden aineistojen kuvia miettiessä on hyvä muistaa, että kuvien tulee olla ehdottoman laadukkaita. Nykypäivänä ei enää riitä, että kävelee kamera kädessä ja räpsii kuvia, vaan kaikki tulee olla hyvin etukäteen mietitty ja suunniteltu.
Lue lisääIAB julkaisi 29.01.2021 vuoden 2020 mediamainonnan tilastot. Pitkälti koronapandemiasta johtuen, mediamainonnan kokonaispotti laski -11,3 prosenttia ollen 1,1 miljardia euroa. Koronan aiheuttama digiloikka näkyi kuitenkin siinä, että verkkomainonnan osuus kasvoi 2,2 prosenttia eli entistä suurempi osa mediapanostuksista suuntautuu digimarkkinointiin ja sekös meitä luotsilaisia hymyilyttää.
Lue lisääKattavalla, edullisella ja kohderyhmään osuvalla Display-mainonnalla on mahdollista tavoittaa uusia ja vanhoja asiakkaita sekä vahvistaa yrityksen tunnettuutta. Display-ilmoitus näkyy kaikille asiakkaille, jotka juuri tällä hetkellä miettivät, mistä kaupasta ostaisivat sen pesukoneen tai talvikengät, mistä tilaisivat sen keittiöremontin tai mihin alennusmyyntiin kannattaisi mennä.
Lue lisääVain murto-osa verkkokaupan asiakkaista tekee kaupat ensimmäisellä tai edes kolmannella sivustokäynnillä. Suomalainen verkkokauppa-asiakas vertailee, tutkii, keskustelee ja kerää tietoa useista eri kanavista ennen ostosten tekemistä. Tästäkin huolimatta ostoskori voi jäädä kesken tai ostoksen tekeminen vain unohtuu muusta syystä. Tällöin tarvitaan remarketing-mainontaa.
Lue lisääTänä päivänä mediat ovat brändejä, joiden sisältö, tyyli, arvot, ilme ja mielikuvat houkuttelevat kukin omanlaisiaan lukijoita. Niiden voimaa, informaatiota, arvoja ja kohderyhmiä voidaan hyödyntää natiivimainonnassa. Natiivimainonta on mediasisällön näköistä journalistista mainontaa, jonka ei ole tarkoituskaan erottua kaupallisuudella tai ”call-to-actionilla”.
Lue lisääGoogle Ads -mainostilin käytöstä julkaistaan päivittäin toinen toistaan perusteellisempia, Ads-tilin ominaisuuksiin perehtyneitä oppaita. Päätimme tässä artikkelissa esittää omat perustelumme sille, miksi mainontaa ei kannata tehdä itse ja miksi Google Ads -mainonta kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille.
Lue lisääIso osa ihmisistä viettää valtavasti aikaa sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ja Instagramissa pitkin päivää. Somen kautta onnistuu paitsi pitkäjänteinen, brändiä rakentava markkinointi, myös tehokas suoramyynti. Asiakkaat ovat somessa – siksi yritystenkin pitää olla!
Lue lisääLisää asiakkaita. Lisää myyntiä. Pienillä markkinointipanoksilla ja kustannuksilla, nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Pyydä meitä ottamaan yhteyttä. Kerromme lisää siitä, miten kotisivuilla muutetaan liiketoimintaa.
Lue lisääYhä useampi hakee tietoa internetistä ja tekee ostopäätöksiä kotisivujen perusteella. Yrityksen kotisivut ovat siis enemmän kuin käyntikortti tai tuotteiden ja palveluiden esittelypaikka – ne ovat tehokas myynti- ja markkinointikanava, jotka oikein tehtynä lisäävät yrityksen liikevaihtoa tai jopa moninkertaistavat sen.
Lue lisääLinkedInin Sponsored Content -mainosmuotoa voidaan pitää vastaavana kuin Facebookin sponsoroitu julkaisu, eli mainos näkyy LinkedInin uutisvirrassa oman verkoston julkaisujen joukossa.
Lue lisää